Norwegian Boeing 737-800 (Foto: Norwegian)

Frygt for mindre konkurrence ved Norwegian-salg

Myndigheder bekymret for mindre konkurrence i Barcelonas lufthavn, hvis IAG overtager Norwegian. Det gælder blandt andet på ruten til København.

International Airlines Groups (IAG) intentioner om at overtage Norwegian vækker bekymring hos myndighederne i Catalonien – selvstyreregionen i det nordøstlige Spanien.

IAG meddelte den 12. april, at selskabet har købt 4,61 procent af aktierne i Norwegian Air Shuttle ASA. Det skal ifølge IAG skabe grundlag for, at IAG kan indlede drøftelser med Norwegian om en fuld overtagelse af selskabet.

Den catalanske konkurrencestyrelse frygter, at en eventuel sammenlægning af Norwegian og IAG, der er moderselskab for blandt andre British Airways, Iberia og Vueling, vil kunne gå ud over konkurrencen i Barcelonas El Prat-lufthavn.

“Den catalanske konkurrencestyrelse mener, at denne handling vil kunne reducere konkurrencen og have negative konsekvenser for borgerne i Catalonien, da begge virksomheder er meget betydelige i Barcelonas El Prat-lufthavn,” siger konkurrencestyrelsen ACCO ifølge Air Transport World.

Ifølge ACCO flyver selskaberne i IAG, herunder Iberia, Vueling, Level og British Airways, til 120 forskellige destinationer fra Barcelona, mens Norwegian servicerer 23 destinationer fra sin base i El Prat-lufthavnen.

Færre selskaber på ruter til Skandinavien
ACCO’s indledende analyser viser, at Norwegian og IAG-selskaberne overlapper på 17 af ruterne, og dermed er der risiko for mindre konkurrence på disse ruter i tilfælde af en overtagelse.

Det gælder blandt andet på ruten til København, hvor både Norwegian og Vueling flyver i dag.

Der ligeledes udsigt til mindre konkurrence på ruten til Oslo, hvor Norwegian, Vueling og SAS i dag flyver, samt på ruten til Stockholm, hvor både Norwegian, Vueling, SAS og Ryanair flyver – sidstnævnte dog fra Skavsta-lufthavnen.

Endnu værre ser det ud for konkurrencen på ruten til Gøteborg, hvor en overtagelse kan betyde, at der kun bliver én operatør ruten. I dag flyver både Norwegian og Vueling på ruten.

Også på ruterne fra Barcelona til Helsinki og Reykjavik (Keflavik) kan IAGs overtagelse af Norwegian ifølge ACCO komme til at betyde mindre konkurrence, da man i så fald går fra tre selskaber til kun to selskaber på disse ruter.

Relaterede artikler:

Norwegian: Ingen naturlov at vi leverer vækst i CPH

IAG kan udnytte uforløst potentiale i Norwegian

IAG vil købe Norwegian