Fuld fart på forberedelser uden grønt lys

Det er endnu usikkert om et nyt grønlandsk luftfartsselskab får grønt lys fra Selvstyret. Men den 1. maj åbner billetsalget, flyet er ved at blive malet og ansættelsen af personale er i fuld gang.

I sidste uge fik Grønland en ny regering efter valget den 12. marts. Og en af det nye selvstyres første opgaver bliver at beslutte, om Air Greenlands monopol på flyvninger mellem Grønland og Danmark skal brydes. Et nystartet selskab ved navn Greenland Express vil nemlig gerne give Air Greenland, som Grønlands Selvstyre ejer 37,5 procent af, konkurrence, men det nye selskab har brug for Selvstyrets tilladelse.

Men endnu inden tilladelsen er givet, er Greenland Express i fuld gang med forberedelserne.

”Ejerkredsen presser på for at vi skal gøre os klar, så vi kan rykke så snart tilladelsen foreligger,” forklarer Gert Brask, der er initiativtager til Greenland Express, til CHECK-IN.dk.

I sidste uge fik selskabet en hjemmeside på både engelsk, dansk og grønlandsk. De bagvedliggende reservations- og kreditkortsystemer er ved at blive sat op og hjemmesiden reklamerer med, at billetsalget starter 1. maj. Men hvornår de første flyvninger vil finde sted, vides endnu ikke.

Ved at male flyet
På Greenland Express’ hjemmeside er der på forsiden et billede af et Airbus A318-fly i flotte ”Greenland Express”-farver komplet med grønlandsk flag, et billede af en isbjørn og et kort over Grønland på haleroret. Og selvom billedet er en animation, så er et rigtigt fly faktisk ved at blive malet i selskabets farver.

”Vi er ved at male og klargøre flyet samt ansætte personale,” forklarer Gert Brask.

Det er ifølge Gert Brask planen, at Greenland Express meget hurtigt skal have sin egen tilladelse til at drive luftfartsselskab, et såkaldt AOC. Men i starten bliver det hollandske Denim Air, der skal operere flyet og Greenland Express vil derfor i starten kun være et virtuelt flyselskab.

Men Denim Air har ifølge sin egen hjemmeside kun Dash8-Q300-propelfly, Fokker 50-propelfly og Fokker 100-jetfly i sin flåde, og ikke Airbus A318-fly. En flytype, som kun er bygget i omkring 80 eksemplarer. Denim Airs Fokker-fly vil ikke være i stand til at flyve mellem Danmark og Grønland.

Hollandsk flyfragt
Selskabet bag hedder Greenland Express Limited og har adresse i det centrale London. Greenland Express Limited er blandt andet ejet af den hollandske flyfragtvirksomhed Silver Tiger Aviation, som har tre medlemmer af bestyrelsen. I ejerkredsen er også det britiske konsulentfirma Delta Capita, der arbejder med rådgivning i den finansielle sektor. Delta Capita har to medlemmer af bestyrelsen i Greenland Express.

Hvis Greenland Express får grønt lys fra Grønlands Selvstyre, er det planen at flyve mellem Grønland og København to gange om ugen suppleret med en flyvning fra Grønland via Keflavik på Island til Aalborg og retur tre gange om ugen. På sigt er det planen også at flyve til Amsterdam, London og München samt til en destination i Canada.