- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fulde passagerer giver problemer i lufthavne

Fulde folk udgør en sikkerhedsrisiko i de europæiske lufthavne. En analyse viser, at netop berusede passagerer udgør en meget stor del af de hændelser, hvor sikkerhedspersonalet i lufthavnen må gribe ind. Ny model skal forbedre personalets håndtering af situationen.

Myndighederne advarer om, at man aldrig skal drikke og køre bil bagefter. Det ved vi efterhånden alle sammen, men fulde folk skaber også problemer i de europæiske lufthavne.

En analyse af europæiske lufthavne foretaget af EU-projektet BEMOSA indikerer, at hovedparten af lufthavnenes sikkerhedsfolk ikke strengt følger procedurer og regler. Ifølge rapporten, der er den første af sin slags om europæiske lufthave, skyldes en stor del af nødstilfælde i lufthavne berusede og aggressive passagerer.

Analysens resultater blev præsenteret på en konference i Bruxelles i denne uge. Rapporten er baseret på 360 interviews i otte forskellige europæiske lufthavne og viser, at hovedparten af de sikkerhedsmæssige hændelser, der indberettes, handler om konfiskation af ulovlige varer og håndteringen af urolige passagerer.

Af 369 hændelser skyldes 131 af dem forbudte genstande som knive, pistoler og ammunition. Og i yderligere 90 tilfælde skyldtes hændelsen berusede eller meget urolige passagerer. Og netop disse hændelser skaber stor usikkerhed og problemer hos sikkerhedspersonalet, der ofte må tilkalde hjælp fra kollegaer for at kunne håndtere de berusede passagerer.

Ifølge Bemosa-rapporten er der grund til at forbedre sikkerhedspersonalets håndtering af berusede passagerer, så man kan vurdere om de rent faktisk udgør en trussel. En tredjedel af det adspurgte sikkerhedspersonale erkendte således, at man i visse tilfælde kunne bøje reglerne, når situationen nødvendiggjorde det.

BEMOSA er en forkortelse af Behaviour Modelling for Security in Airports og er et tvær-europæisk projekt, der skal øge sikkerheden i lufthavnene ved at skabe en model, hvor sikkerhedspersonalet i lufthavnene kan foretage mere præcise vurderinger af den reelle risiko, som den enkelte passager udgør, og dermed sikre en mere korrekt håndtering i den konkrete situation. Målet er at skabe færre falske alarmer ogøge sikkerheden.

Mange eksempler i luften

Vurderer luftfartsselskabet, at passagererne på grund af beruselse udgør en risiko, kan de nægte dem at flyve. Desværre er der mange tilfælde, hvor berusede passagerer forstyrrer lufttrafikken.

Lørdag den 7. maj 2011 måtte et fly fra Norwegian med 110 passagerer om bord nødlande i Københavns Lufthavn efter slagsmål om bord. Flyet var på vej fra Oslo til Larnaca i Cypern, da et norsk kærestepar og to svenske mænd tvang flyet til at nødlande. Den mest berusede af de to svenske mænd stillede sig op i midtergangen og gav sig til at tisse, hvorefter han satte sig på et af besætningens sæder bagest i maskinen. Herefter valgte piloten at nødlande flyet i København, hvor politiet stod klar.

I marts 2008 var der to begivenheder umiddelbart efter hinanden. Først måtte et Airbus A320 fra Lufthansa med 118 passagerer nødlande i Polen, da en fuld passager var gået amok. Det tyske fly, der var på vej fra Frankfurt til Kijev, måtte lande i den polske by Katowice da den fulde passagerer råbte, at han var terrorist. Den berusede russiske passager fik sig noget af et chok da antiterrorkorpset senere stormede flyet for at uskadeliggøre ham. Lufthansa-flyet fortsatte flyvningen efter en times forsinkelse.

Senere samme dag lettede en LTU-maskine fraDüsseldorf mod Bangkok, men snart begyndte en beruset tysk passagerer at lave ballade i kabinen. Her måtte piloten mellemlande i lufthavnen Okecie ved Polens hovedstad, Warszawa, hvor manden blev anholdt af politiet inden flyet atter satte kursen mod den thailandske hovedstad.

I december 2007 gik en nordmand amok på et Finnair-fly fra Bangkok til Helsingfors og måtte efterfølgende lægges i håndjern. Den berusede nordmand nægtede konsekvent at sætte sig på sin plads og forsøgte at få adgang til Business Class, og selvom kaptajnen forlod cockpittet for at tale ham til ro, var det forgæves.

Et af de mest omtalte episoer var da den folkekære danske skuespiller, Ole Thestrup, der i mange år led af et alkoholmisbrug,i 1988 blev sat af et British Airways Boeing 747-fly på grund af kraftig beruselse. Kaptajnen på flyet turde ikke flyve videre og nødlandede flyet i Canada. Ole Thestrup blev senere idømt fængselsstraf.