Check-in skrankerne står klar, hvis et selskab en dag vil starte fast ruteflyvning til HCA Airport. Foto: Andreas Krog.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

HCA Airport nord for Odense kan se tilbage på et 2017, hvor lufthavnen rundede 19 år uden fast ruteflyforbindelse. Til gengæld kan fynboerne også notere sig en fortsat passagerfremgang, som blandt andet skyldes stadig flere charterflyvninger til og fra lufthavnen ved landsbyen Beldringe.

Således fløj 25.270 passagerer til og fra lufthavnen i 2017. Det er 9,0 procent flere end i 2016. En af de største fremgange blandt de danske lufthavne, men alligevel et stykke fra væksten på 33 procent i 2016 i forhold til 2015.

”Fremgangen er en kombination af at alle charterflyvninger har været udsolgt samt mere privatflyvning,” forklarer lufthavnschef Hans Okholm Vejrup, der kom til lufthavnen i august sidste år, til CHECK-IN.dk.

100.000 passagerer
Apollo, Spies og Gislev Rejser er nogle af de rejsearrangører, der sendte gæster afsted fra den kommunalt ejede lufthavn i 2017. Det vil de også gøre i 2018. Indtil videre i nogenlunde samme omfang som i 2018. Og derfor regner lufthavnschefen med, at lufthavnen også i 2018 vil have omkring 25.000 passagerer.

I 2015 drømte den daværende lufthavnschef ellers om fire gange så mange passagerer i 2018.

”Vores ambition er at nå over 100.000 passagerer i 2018. Det er ambitiøst, men med et par nye ruteflyselskaber i folden er det også realistisk,” understregede lufthavnschef Christian Berg, der i dag er chef for Sønderborg Lufthavn.

Han var dengang i dialog med en håndfuld europæiske flyselskaber om at åbne ruter til lufthavnen.

Videnskabsminister Søren Pind (t.h.) og transportminister Ole Birk Olesen (midt) klippede sammen snore over og indviede i maj 2017 det nye dronecenter, mens Odense’s borgmester, Peter Rahbek Juhl (t.v.) holdt snoren. Foto: Andreas Krog.

I dialog med selskab
Da Syddansk Universitet i maj sidste år åbnede en dronehanger i lufthavnen gentog lufthavnens bestyrelsesformand budskabet om at man var i dialog. Nu kun med et enkelt selskab.

”Vi ser en stigende aktivitet indenfor små fly og korte ruter til store trafikknudepunkter. Og vi er i dialog med et selskab,” sagde bestyrelsesformand for HCA Airport, Steffan Birkebjerg Andersen, der også er stadsdirektør i Odense Kommune.

Om det var KLM lufthavnen var i dialog med på det tidspunkt, ville bestyrelsesformanden ikke ud med. KLM ville ellers netop kunne oprette en rute til sit store trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Det hollandske flyselskab har dog allerede i dag en rute til Billund Lufthavn, som en Odense-rute måske ville kunne tage trafik fra.

Mere tid på ruteudvikling
I dag er målet fortsat at få tiltrukket et ruteflyselskab, der kan afslutte de mere end 20 års ørkenvandring. Og det står højt på den nuværende lufthavnschefs ”to do-liste” for 2018.

”2017 har jeg brugt på at lære butikken at kende. I 2018 skal der bruges mere tid på ruteudvikling,” understreger Hans Okholm Vejrup, der har en fortid som konsulent for det færøske luftfartsselskab Atlantic Airways, ligesom han tidligere har været direktør i Atlantis Rejser og for Udland hos FolkeFerie.dk samt projektdirektør hos Apollo Travel Group.

Bliver holdt levende
HCA Airport giver et årligt driftsunderskud på omkring 10 mio. kroner, som dækkes af Staten og de to ejerkommuner, Odense og Nordfyn. Hvis det underskud skal vendes til et overskud, så er det nødvendigt at satse på både droner og kommerciel luftfart, understregede Steffan Birkebjerg Andersen i maj sidste år.

”Det er vigtigt at lufthavnen bliver holdt levende, da der er tale om en ikke-ubetydelig investering. De tre ben er derfor fortsat kommerciel luftfart, droneudvikling og at luftfarten er en del af Fyn’s samlede turismestrategi,” forklarede bestyrelsesformanden.

Den 14. juni i år er det 20 år siden hedengangne Maersk Air lukkede sin indenrigsrute mellem Odense Lufthavn og Københavns Lufthavn. I et år forsøgte man at konkurrere med togforbindelse over Storebæltsforbindelsen. Men en passagerafgift og åbningen af Storebæltsforbindelsen for biltrafik tog livet af ruten.

 

 

Relaterede artikler:

Rejsemand ny direktør i HCA Airport

Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer

Lukningstruet lufthavn i fremgang

HCA Airport i dialog med ruteflyselskab

Odense: Over 100.000 passagerer i 2018