(Foto: SAS)

Gardin-strid bilagt i SAS

SAS og det danske kabinepersonale er blevet enige om vilkårene for at erstatte vægge med gardiner på fire langdistancefly.

Når ens arbejdsplads ligger i ti kilometers højde og flytter sig på tværs af tidszoner, så kan det stille andre krav til indretningen end når ens arbejdsplads er et kontorlokale. Men hvordan skal arbejdspladsen så konkret være indrettet? Ja, det er SAS og selskabets danske kabinepersonale nu blevet enige om i relation til fire Airbus A330-langdistancefly, som SAS primært bruger på sine kortere langdistanceruter til USA’s østkyst.

I forbindelse med installation af nye sæder i flyenes kabiner havde SAS besluttet, at faste vægge rundt om kabinepersonalets hvileafsnit blev erstattet med gardiner. Hvilemodul med gardin er en standardiseret løsning hos producenter af kabineinteriør, mens hvilemodul med vægge er en skræddersyet løsning, der er dyrere. Og derfor valgte SAS standardløsningen med gardiner. Det vil desuden gøre det muligt at installere seks ekstra sæder til betalende passagerer. SAS flyver generelt med meget høj belægning på sine amerikanske ruter, og derfor vil der være god økonomi i at kunne sælge seks ekstra sæder på hver flyvning på hvert af de fire fly.

Medarbejderne var dog skeptiske overfor om gardinerne ville kunne give den fornødne afskærmning i forhold til passagererne. Men efter flere måneders forhandlinger er det lykkedes parterne at blive enige om en aftale.

Følger efter
Medlemmerne af Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer hovedparten af SAS’ danske kabinepersonale, skal nu stemme ja eller nej til aftalen. Det har de frem til 15. januar til at få gjort. Hvis de siger ja til den aftale, som deres bestyrelse har indgået med SAS, så vil den træde i kraft 18. januar og løbe frem til årsskiftet 2015/2016.

Det kan dog tage et lille stykke tid før danske stewardesser og stewarder kommer til at skulle hvile sig bag gardiner på turene mellem USA og Danmark. Det første af de fire fly er først nu ved at få installeret nye sæder og nye hvileområder med gardiner og forventes genindsat i drift medio februar. De øvrige tre fly følger efter i løbet af foråret. Normalt er kun et af de fire Airbus A330-fly stationeret i København. Et fly opererer normalt ud af Oslo på ruten til New York, mens de sidste to ofte bruges på ruterne fra Stockholm til New York og Chicago.

Cabin Attendants Union holder i denne uge en række informationsmøder for sine medlemmer om den nye aftale.

Et af SAS’ Airbus A330-fly under landing.