Gebyrer og afgifter kan øge flyprisen med mere end 50 %

Den amerikanske forbrugerorganisation The Consumer Travel Alliance (CTA) har i en analyse beregnet den gennemsnitlige meromkostning på flybilletter fra gebyrer og afgifter til at være 54 %. Analysen er baseret på rejsende med med to stykker bagage og ønske om sædevalg.

Den amerikanske forbrugerorganisation The Consumer Travel Alliance (CTA) kan nu gennem en frisk analyse dokumentere, hvad mange har vidst i forvejen. Gebyrer og afgifter som opkræves af luftfartsselskaberne kan øge udgifterne til en flybillet med gennemsnitligt 54 procent for en typisk rejsende med to stykker indchecket bagage og tilkøb af sædevalg.

“For en familie, som rejser i disse stramme økonomiske tider, kan disse gebyrer være en uforudset overraskelse, der kan løbe op i hundredvis af dollars. Hvis flyselskaberne ønsker at opkræve ekstra gebyrer for deres tjenester, bør de være forpligtet til at offentliggøre alle disse gebyrer gennem alle salgskanaler, så forbrugerne kan sammenligne de totale rejseomkostninger, “udtaler Charles Leocha, der er direktør for Consumer Travel Alliance.

Analysen er foretaget ved at undersøge billetpriser og ekstra betalinghos ni store flyselskaber på en given dato i oktober.Billetpriserne er undersøgtpå de fire populære ruter; New York-Los Angeles, Boston-Washington, Chicago-Miami, og Washington-Orlando. Analysen omfattede kun to af de mange fælles gebyrer, der nu opkræves af luftfartsselskaber, henholdsvis indchecket bagage og sædevalg / tilkøb af ekstra benplads.

Ifølge CTA, er det bydende nødvendigt, at den amerikanske Kongres og det amerikanske transportministerium tage skridt til at sikre, at rejsende har adgang til samtlige og fuldstændige oplysninger, der er brug for.

“At booke flyrejser i dag, er som at gå på shopping med bind for øjnene. Uden prisgennemsigtighed har flyrejsende ingen måde at finde eller sammenligne den reelle pris og de samlede omkostninger ved flyrejsen. Flyselskaber, der tillægger de mange gebyrer, snyder og forvirrer forbugerne, så de ikke kan overskue totalomkostningerne,“ vurderer Charles Leocha.

EU har i forbindelse med vedtagelsen af tredje luftfartspakke, der trådte i kraft den 31. oktober 2008, indført særlige regler om gennemsigtighed i flypriserne. Ved den seneste “fly-sweep“ foretaget af EU-Kommissionen i 2009var der kun 15 ud af 67 europæiske flyselskaber, der ikke overholdt reglerne fuldt ud.