Gibraltar ønsker sig flyrute til København

Der er årligt omkring 700.000 passagerer på flyruterne mellem de nordiske hovedstæder og den spanske by Málaga. I Gibraltar International Airport vil man gerne have fat i 10 procent af disse passagerer.

På sydkysten af den iberiske halvø ligger et område på 6,5 kvadratkilometer, der tilhører Storbritannien. Der er tale om Gibraltar, der samtidig har givet navn til det stræde, der forbinder Atlanterhavet og Middelhavet.

Gibraltar International Airport har blot 400.000 passagerer om året, og det agter lufthavnen at gøre noget ved. Lufthavnen i den britiske koloni har dog mange odds imod sig. Først og fremmest har lufthavnen en kort hovedbane, der ender ude i havet. Herudover krydser en vej indover hovedbanen, således at passerende biler må holde tilbage, når flyene lander og letter.

Det afholder dog ikke lufthavnen i at forsøge at tiltrække flere passagerer, idet man i efteråret 2012 netop har indviet en ny terminal på 35.000 kvadratmeter, der har en kapacitet på op imod 1,5 mio. passagerer.

Et af de områder man har fået øje på er de nordiske lande. Samlet er der omkring 700.000 årlige passagerer på ruterne fra København, Oslo, Stockholm og Helsinki til Málaga. Heraf udgør passagertallet på ruterne mellem København og Málaga lidt mere end 200.000 om året. Gibraltar International Airport mener, at op til 10 procent af disse passagerer kan have Gibraltar som potentiel destination.

Ikke på radaren
Men det er ikke ligetil at etablere en operation mellem Norden og Gibraltar. I dag er det udelukkende britiske flyselskaber, der betjener Gibraltar. Monarch Airlines flyver til London-Luton, Birmingham og Manchester, mens easyJet flyver til Gatwick-lufthavnen, mens British Airways tager sig af flyforbindelserne til Heathrow.

Herudover vil det også være flyselskaber med fly i Airbus A320-serien der kan operere på lufthavnen grundet den korte bane. Derfor er en Gibraltar-rute umiddelbart ikke på radaren hos Københavns Lufthavn.

”Gibraltar er ikke en destination, der står særlig højt på vores liste over uservicerede ruter, men det er klart, at vi vil tale med lufthavnen i Gibraltar om det potentiale, de ser i ruten. Og på den kommende World Routes ruteudviklingskonference vil vi bringe rutemuligheden op over for de relevante flyselskaber,“ siger Søren Hedegaard Nielsen, der er pressechef hos Københavns Lufthavn.