De børsnoterede flyselskaber verden over klarede sig i 2017 væsentlig bedre end aktiemarkederne generelt. De gode takter ser ud til at fortsætte i 2018.
Med en aktuel oliepris på omkring 70 dollars per tønde har det ikke siden december 2014 været dyrere for flyselskaberne at tanke deres fly op, end det er i øjeblikket. Alligevel går det rigtig godt blandt alverdens flyselskaber.
I gennemsnit var aktiekurserne for flyselskaber ved årsskiftet knap 30 procent højere end for et år siden. Flyaktierne klarede sig syv procentpoint bedre end det samlede globale aktiemarked. Det viser dugfriske tal fra den internationale luftfartssammenslutning International Air Transport Association (IATA), hvis knap 300 medlemmer står for over 80 procent af den kommercielle flytrafik i verden.
Af IATA’s såkaldte ”Airlines Financial Monitor”-rapport fremgår det også, at flyselskabernes profitmargin i tredje kvartal af 2017 var på 14,7 procent af omsætningen. Ifølge IATA er det en robust margin, som har ligget nogenlunde konstant over et stykke tid. En nedgang i profitmarginen blandt de nordamerikanske selskaber blev opvejet af en stigning i profitmarginen på andre markeder.
Smitter af på efterspørgslen
Et af de vigtigste økonomiske nøgletal indenfor luftfart er den såkaldte ”yield”, der er et udtryk for indtjeningen per passager per fløjet kilometer. Med udgangspunkt i forventningerne om en fortsat robust global vækst, så forventer IATA, at yield’en vil stige moderat i 2018.
Væksten i den globale økonomi og samhandel smitter fortsat af på efterspørgslen efter business class- og first class-sæder ombord på IATA-selskabernes fly. Det gælder især på ruter til og fra samt indenfor Asien.
Væksten i både passager- og fragtvolumener i 2017 forventes at fastholde momentum ind i 2018, ligesom belægningsprocenterne forventes fortsat at stige. I november 2017 havde IATA-medlemmerne en rekordhøj gennemsnitlig belægningsprocent på mere end 82 procent.
Relaterede artikler:
Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017
Sløjt år for nordiske luftfartsaktier
IATA: Fordobling i antallet af flyrejsende
IATA: Fem procent lavere billetpriser i 2015
IATA: Europa kan give hele branchen underskud
IATA: Vanskeligt år for en skrøbelig branche
IATA advarer: Turbulens forude
31 procent flere flypassagerer i 2017