Greenland Express skal ledes fra Indien

Greenland Express har udnævnt britiske Neil Nagarkar til selskabets administrerende direktør. Den nye direktør med bopæl i den indiske millionby Mumbai har mere end 10 års erfaring med luftfragt.

Det nye luftfartsprojekt Greenland Express, der fra juni vil etablere ruter mellem Grønland og Danmark via Island, er et meget internationalt foretagende. Således er det en personkreds med bopæl i England, Holland, Indien og Danmark, der skal drive det nye virtuelle flyselskab.

Formelt er selskabet Greenland Express Limited etableret med adresse i London. Hidtil har grønlandskfødte Gert Foged Brask med bopæl i Lystrup udenfor Aarhus været talsmand for det nye luftfartsprojekt. Men nu er den indiskfødte britiske statsborger Neil Nagarkar blevet udnævnt som administrerende direktør for selskabet. Fra sin bopæl i millionbyen Mumbai skal han lede det nye selskab, der tilsyneladende også skal drives med anpartsselskaber i Danmark og Grønland.

Dog er der endnu ikke anmeldt nogen registrering til Erhvervsstyrelsen, selvom Neil Nagarkar på sin LinkedIn-profil skriver, at han er adminstrerende dirketør for Greenland Express Ltd. / ApS.

Den 39-årige Neil Nagarkar har siden 1999 været beskæftiget med luftfragt. De første syv år hos amerikanske FedEx efterfulgt af fire år hos Ruslands største fragtflyselskab Airbridge Cargo Airlines. Fra marts måned 2011 var Neil Nagarkar atter tilbage hos FedEx, inden han i begyndelsen af 2012 etablerede Silver Tiger Aviation Limited sammen et par hollandske forretningsfolk.

De hollandske kolleger er CCO, Bas Dankers, der også vil blive kommerciel direktør i Greenland Express samt COO, Marcel Den Ouden. Ledelsen i Silver Tiger Aviation vil derfor tilsynelande blive parallel med ledelsen i Greenland Express.

Slotansøgninger på vej
Folkene bag Greenland Express har i denne uge indgivet slotansøgninger til de lufthavne, der skal beflyves. Her håber man på at have faste slottider tildelt indenfor de kommende tre uger.

“Om kort tid vil vi modtage bekræftelser på slots, således at vi snart vil kunne offentliggøre den endelige tidsplan. Alle systemer og udstyr er på standby, hvorfor der kun er tilbage at trykke på knappen, så vi kan komme i luften,“ siger kommerciel direktør Bas Dankers til newstodate.aero.

For en uge siden havde Greenland Express endnu ikke indgivet beflyvningsansøgning til Grønlands Selvstyre. Således baseres forberedelserne udelukkende på en politisk tilkendegivelse fra den 25. april.

Greenland Express vil drive passagerflyvning fra Kangerlussuaq og Narsarsuaq til København og Aalborg via Keflavik på Island. Til operationen skal angiveligt benyttes et Airbus A319-fly, der er indlejet i seks måneder på wetlease-basis fra den hollandske operatør Denim Air, der også flyver for norske FlyNonstop.