Fokker F-100 fly fra Denim Air i Aalborg Lufthavn.

Greenland Express udskyder premiere to uger

Mandag kom et nymalet Fokker 100-fly til Aalborg. Flyet skal flyve for Greenland Express, men opstarten af flyvninger mellem Danmark, Island og Grønland er udskudt to uger.

Efter mere end et års forberedelse kom Greenland Express mandag et stort skridt nærmere realiseringen af projektet med at bryde Air Greenland’s monopol på flyvninger mellem Grønland og Danmark. Det skete da et Fokker 100-fly malet i Greenland Express’ farver mandag over middag landede i Aalborg Lufthavn.

Greenland Express er et såkaldt virtuelt flyselskab. Det vil sige, at selskabet kun står for billetsalg og markedsføring. Selskabet har således ingen driftstilladelse (Air Operators Certificate) til selv at flyve fly. Selve flyvningerne håndteres af et andet selskab. I Greenland Express’ tilfælde er det hollandske Denim Air, der stiller med fly og piloter på en såkaldt wet lease-aftale.

Flyets krop er hvid med ”Greenland Express” skrevet henover. Halen er rød i en nuance, som uden tvivl minder meget om konkurrenten Air Greenlands karakteristiske røde farve. På halen er malet et kort over Grønland.

Blåstemple flyet
Selvom flyet nu står klart i Aalborg Lufthavn, så kommer det ikke i luften i dag tirsdag, sådan som det oprindeligt var planen. Mandag eftermiddag udsendte Greenland Express en pressemeddelelse om at premieren er udsat til tirsdag den 17. juni.

Sagen er nemlig den, at dehollandske luftfartsmyndigheder fortsat mangler at sætte flyet, der har fået registreringen PH-MJP, på Denim Airs driftstilladelse. Desuden skal de danske myndigheder blåstemple flyet til operationer til og fra Grønland.

Når flyet får lov til at tage ruteflypassagerer med, er det planen at flyve fra Aalborg via København og Reykjaviks Keflavik Lufthavn til Narsarsuaq og Kangerlussuaq på Grønland.

Råder over reservefly

Greenland Express råder over et ”reservefly” af samme flytype, og med samme konfiguration, som i øjeblikket er ved at blive malet i selskabets bemaling. Reserveflyet er allerede optaget på Denim Air’s AOC, og ventes operationsklart senest på den nye premieredato. Reserveflyet får base i Holland, og vil kunne sættes i drift med få timers varsel.
De passagerer, der var booket med Greenland Express’ flyvninger i de nu aflyste rotationer mellem Danmark, Grønland og Island, er blevet kontaktet direkte, og er enten ombooket med andre flyselskaber, booket på senere afgange med selskabet, eller har fået deres billet refunderet, alt efter hvad den enkelte kunde har ønsket.

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Nyt ILS-system på vej til Bornholms Lufthavn

I den netop indgåede finanslovsaftale er der afsat samlet seks millioner kroner til opgradering af landingssystemet i Bornholms Lufthavn.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Air France-KLM med bagageløse USA-priser

Air France og KLM tilbyder nu på sine nordamerikanske ruter en ny billettype, hvor indchecket bagage ikke er inkluderet i prisen.