Grønlandsk handel

Det fælles grønlandske incomingbureau for Albatros, Topas og Grønlands Rejsebureau har overtaget aktiviteterne i boet efter Kangerlussuaq Tourism. Bliver dominerende aktør.

Albatros Travel, Topas og Grønlands Rejsebureau har i regi af deres fælles incomingbureau i Kangerlussuaq, World of Greenland/Arctic Circle, købt samtlige aktiviteter i konkursboet efter Kangerlussuaq Tourism/ Grønlandseksperten. Det skriver rejsenyhedsbrevet Travel People.

I boet indgår først og fremmest en række køretøjer, eksempelvis norske militærkøretøjer, pistemaskiner, bulldozere, flere busser, en halv snes landcruisere, et par butikker, syv bygninger samt en camp.

Bestyrelsesformanden i World of Greenland, Søren Rasmussen, der ligeledes er ejer og administrerende direktør i Albatros Travel, vil ifølge Travel People ikke oplyse prisen, der er betalt for konkursboet, men Travel People erfarer fra anden side, at beløbet ligger i omegnen af DKK 4 millioner.

’Vi har altid samarbejdet med KT om håndteringen af den indkomne turisme i området,” fortæller Søren Rasmussen. ”I fællesskab har vi formået at klare efterspørgslen i højsæsonen, men det har vi ikke kunnet gøre hver for sig. Vi er derfor afhængige af, at den brugbare del af KT’s udstyr forbliver i Kangerlussuaq,“ siger Søren Rasmussen til Travel People.

At World of Greenland er blevet alene på markedet forventes ikke i første omgang at få indflydelse på priserne. Derfor bekræfter Søren Rasmussen, at den publicerede prisliste for 2010 ikke vil blive reguleret. På Travel Peoples spørgsmål om, hvordan det føles at have monopol på et marked, svarer Søren Rasmussen:

“På salgssiden slås Albatros, Topas og Grønlands Rejsebureau stadigvæk på livet løs, både i Danmark og på andre markeder. Vi konkurrerer altså om at indfange kunderne, men når først det er sket, så er det rigtigt, at vi samarbejder om serviceringen efter ankomsten til Grønland.“ Og han tilføjer, “Når man er to konkurrenter, er man altså også to om at foretage investeringerne og to om at vedligeholde udstyret, to om at sælge og markedsføre produktet og to om at tage ansvar. Nu må vi så se, om World of Greenland klarer opgaven at være alene på markedet. Det springende punkt er, om man kan få hverdagen til at fungere til alles tilfredshed.“