- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Gulf Airs CPH-rute hænger i tynd tråd

I denne uge vil Gulf Air afgøre, om ruten fra Bahrain til København skal overleve. Belægningsprocenter på ned mod 20 procent har fået ruten til at hænge i en tynd tråd.

Fra 21. januar næste år og frem til vinterfartplanens udløb den 30. marts reduceres Gulf Air-ruten mellem Bahrain og København fra en daglig forbindelse til seks ugentlige forbindelser.

Men ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger er det ikke utænkeligt, at ruten lukkes helt, når der tages hul på sommertrafikprogrammet. I denne uge skal Gulf Air-ledelsen tage stilling til om ruten skal overleve, eller om den skal lade livet. Tal fra Trafikstyrelsen viser, at ruten i oktober havde en gennemsnitlig belægning på under 40 procent og i september på ned mod 20 procent.

Hos Gulf Air ønsker man ikke at udtale sig specifiktom København-rutens fremtidsperspektiver.

“Vi er igang med at styre Gulf Air ind på vejen tiloverlevelse på lang sigt, og ingen planer kanindtil videre bekræftes,“ siger Gulf Airs kommunikationschef, Amal Faraj, til CHECK-IN.dk.

Udvidede med 153 procent
Overvejelserne om rutelukningen kommer omkring et halvt år efter at Gulf Air indsatte et større fly på ruten og gik fra fire ugentlige flyvninger til daglige flyvninger. Det udvidede kapaciteten med 153 procent.

Da ruten åbnede i juli 2011 havde den fire ugentlige afgange og blev betjent med et indlejet fly fra schweiziske PrivatAir. Der var tale om et specialindrettet Boeing 737-700 fly med 16 sæder på Falcon Gold Class og 78 sæder på Economy Class.

Fra 1. juni i år blev ruten opgraderet til daglige flyvninger, mens der fra 1. juli har været benyttet Airbus A320-200 fly med plads til 136 passagerer, heraf 16 på Falcon Gold Class og 120 på Economy Class. Opgraderingen til større fly var oprindeligt planlagt til at finde sted den 1. oktober i år, men blev en realitet før tiden.

Gulf Air er lillebroderen blandt de fire selskaber fra ørkenstaterne omkring Den Persiske Golf. Selskabet har i år været ramt af alvorlige økonomiske vanskeligheder og været igennem en større spareøvelse. Desuden har selskabet måttet opgive en stor del af de ruter til destinationer i Mellemøsten og Den Persiske Golf, som har været selskabets styrke i forhold til de større konkurrenter Etihad, Qatar Airways og Emirates, der mere har baseret deres forretning på at gøre Abu Dhabi, Doha og Dubai til trafikknudepunkter for langdistancetrafik mellem kontinenterne.

Læs også:
Gulf Air har øget med 153 procent i CPH