Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS (Arkivfoto: Andreas Krog).

Gustafson: Det var liv eller død

SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, er ikke i tvivl om, at SAS var gået konkurs inden for få dage hvis aftalerne med fagforeningerne ikke var kommet på plads i de hektiske november-dage.

I midten af november forhandlede SAS-ledelsen og fagforeningerne for selskabets flyvende personale i fire dramatiske døgn næsten uafbrudt om at indgå en aftale om nye overenskomster som led i selskabets storstillede økonomiske redningsplan.

Undervejs i forhandlingerne gav ledelsen besætningerne på de fly, der i de dage fløj fra Skandinavien og ud i verden, besked om at tage kontanter med og sørge for at flyene var fuldt tankede op. Dermed ville SAS-ledelsen sikre sig, at medarbejderne kunne klare sig i udlandet, hvis selskabet gik konkurs, og at flyene kunne returnere til Skandinavien uden at skulle tanke i de udenlandske lufthavne.

Efter at forhandlingerne blev afsluttet, er SAS-ledelsen og selskabets ejere blevet beskyldt for at overdramatisere situationen. Flere har sat spørgsmålstegn ved, om selskabets situation var så slem, at en konkurs ville kunne indtræffe inden for få dage, hvis ikke ledelsen og fagforeningerne fandt frem til en aftale.

Men hvis man skal tro SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, så var situationen lige så alvorlig som ejerne og SAS-ledelsen gav medierne og offentligheden indtryk af

”Vi befandt os i en vældig svær situation. Hvis ikke vi landede en aftale med fagforeningerne ville bankerne og ejerne ikke bevilge os de nødvendige kreditter. Det var et spørgsmål om liv eller død,” siger Rickard Gustafson, der onsdag fremlagde SAS’ årsregnskab for 2012.

Fald på 12 procent
For at afbøde de regnskabsmæssige konsekvenser af den pensionsforpligtelse, som nye EU-regler pålægger selskabet at indregne som gæld, har SAS ændret regnskabsår. Derfor blev 2012-regnskabet kun for perioden januar – oktober.

Driftsresultatet for de 10 måneder blev på knap 20 mio. danske kroner før skat og engangsposter. Omsætningen endte på lige over 31 mia. danske kroner. Passagertallet steg med 4,3 procent i forhold til samme periode sidste år og indtjeningen per passager steg med 5,6 procent, mens enhedsomkostningerne faldt med 4 procent hvis man fraregner udgifterne til brændstof. Rickard Gustafson og SAS-ledelsen har et erklæret mål om at nedbringe enhedsomkostningerne med 3-5 procent hvert år. I oktober blev det isoleret set til et fald på knap 12 procent.

Påvirker alle
Efter de dramatiske forhandlinger og SAS-ledelsens udmeldinger om, at selskabet stod og stirrede ned i afgrunden, er antallet af sygemeldinger blandt de danske kabineansatte steget til et niveau, der er langt højere end normalt for årstiden. Det skriver DR Nyheder onsdag.

”Jeg har stor respekt for, at det vi har været igennem påvirker alle. Men nu har vi sammen fundet en løsning, og det vil jeg gerne rose medarbejderne for,” siger Rickard Gustafson, der mener at der er grund til optimisme. Enhedsomkostningerne fortsætter med at blive reduceret og kun få dage efter de dramatiske forhandlinger kunne SAS offentliggøre åbningen af 45 nye ruter i 2013.

Billedtekst:
Efter mere end fire døgns dramatiske forhandlinger kunne SAS’ koncernchef Rickard Gustafson den 19. november fortælle pressen, at selskabet havde indgået nye overenskomstaftaler med det flyvende personale. Foto: Andreas Krog.