- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Hærværk mod helikopterflyvepladser i Grønland

Banekantslys på to helikopterflyvepladser i det nordvestlige Grønland har gentagne gange været udsat for hærværk. Det udfordrer beflyvningen af bygderne.

Foruden Grønlands 13 lufthavne driver Grønlands Lufthavne – Mittarfeqarfiit på grønlandsk – også 46 helikopterflyvepladser i bygder ud over det vidtstrakte landskab på verdens største ø.

Helikopterflyvepladserne er vigtige for serviceringen af Grønlands små samfund, og Air Greenland flyver jævnligt til de mange helipads.

Men oppe ved Upernavik i det nordvestlige Grønland har helikopterflyvepladserne fået en uforudset udfordring. Lufthavnen i Upernavik har nemlig gentagne gange oplevet hærværk mod banekantslys på helikopterflyvepladser i Upernaviks bygder.

For at helikopterflyvepladserne kan beflyves i mørke, skal de være udstyret med belysning, og banekantslys er især nødvendige i vinterperioden, hvor det som bekendt er mørkt stort set hele døgnet i Grønland.

Tre tilfælde af hærværk i år
Alene denne sommer har der været udøvet hærværk mod banekantslys på helikopterflyvepladserne i Innaarsuit og Nuussuaq ved Upernavik, og for nyligt har der igen været hærværk i Innaarsuit, som derfor skal have udskiftet lys igen. Hærværket er blevet anmeldt til politiet.

”Det drejer sig om specielle lys, som tager cirka tre til fire uger at få hjem, og som herefter skal udskiftes. I værste tilfælde kan hærværk på lys medføre, at en helikopterflyveplads må lukkes og herefter ikke længere må beflyves, indtil skaden er udbedret,” siger driftschef i Mittarfeqarfiit, Brian Biilmann Hjortborg.

I tilfælde af lukning af en helikopterflyveplads vil der ikke være mulighed for at flyve med passagerer, ligesom det vil besværliggøre livsvigtige operationer, såsom ambulanceflyvninger. Forsyningen af forskellige varer til de små samfund kan også blive påvirket.

Helikopteroperationer udsættes for risici
De gentagne tilfælde af hærværk mod banekantslys giver store udfordringer for Air Greenlands betjening af bygderne.

”Manglende banekantslys kan påvirke vores helikopteroperation meget. For det først er der fra lovgivningen krav om belysning på helikopterlandingspladserne, så når banelysene er ude ad drift, så hverken kan eller må vi beflyve bygderne,” siger Lars-Henrik Thorngreen, flyvechef i Air Greenland.

Hærværket udsætter også Air Greenlands helikopteroperationer for risiko, da de alternative nødlandingspladser reduceres når banekantslyset er ude af drift, oplyser Lars-Henrik Thorngreen.

I øvrigt er der allerede begrænsninger for helikopteroperationen i november, december og januar, hvor de skærpede regler for mørkeflyvning kun gør det muligt at flyve til Upernaviks bygder i et lille tidsrum med dagslys og tusmørke.

Banekantslys er specielle pærer beregnet til lufttrafik og er dyre i anskaffelse. Ifølge den grønlandske avis Sermitsiaq brugte lufthavnen i Upernavik sidste sommer 140.000 kroner på at anskaffe 112 nye banekantslys.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland taber på fejlkøb af helikopter

Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner

Air Greenland forbedrer sit resultat