Hainan Airlines Airbus A330-200. (Foto: Paul Spijkers)

Hainan Airlines til Stockholm

Kinas største privatejede luftfartsselskab kommer til Stockholm Arlanda til juli.

Det statsejede kinesiske Star Alliance-flyselskab Air China flyver dagligt mellem Beijing og Stockholm-Arlanda, og i juli kommer endnu et kinesisk flyselskab forbi den svenske storlufthavn. Den 12. juli får  Arlanda-lufthavnen nemlig besøg af et Airbus A330-fly fra det kinesiske flyselskab Hainan Airlines, som bringer en gruppe af kinesiske turister ind til den svenske hovedstad fra Kinas hovedstad Beijing.

Det oplyser Swedavia, der driver Stockholm Arlanda-lufthavnen, til CHECK-IN.dk.

Hele flyet er dog ikke fyldt med kinesere, som skal se Gamla Stan og Skærgården. Flyet fortsætter nemlig videre til Tjekkiets hovedstad Prag, hvortil Hainan Airlines flyver fire gange om ugen, inden det sætter kursen tilbage mod Beijing.

13 dage senere, den 25. juli, flyver Hainan Airlines en trekantsflyvning fra Beijing til Prag, videre til London Stansted og tilbage til Beijing.

Vokset ti gange hurtigere
Den enkeltstående flyvning til Stockholm er ifølge Swedavia en del af den øgede interesse for Sverige blandt den stadig mere velstående kinesiske middelklasse, samt Swedavias målrettede bearbejdning af det kinesiske marked.

Arlanda er den eneste skandinaviske lufthavn, som det statsejede Air China flyver til, og flytrafikken mellem Kina og Sverige har oplevet meget stærk vækst. Siden 2000 er antallet af rejsende mellem Stockholm og Beijing vokset ti gange hurtigere end resten af den internationale trafik på Arlanda.

Kinesiskvenlig lufthavn
I september 2015 indviede SAS sin nye direkte rute mellem Stockholm og Hong Kong. For at byde velkommen til det stigende antal kinesiske besøgende blev Arlanda samtidig en såkaldt “kinesiskvenlig lufthavn”. Det betyder hjemmesider og skilte på kinesisk og mere kinesisk udvalg i butikker og restauranter i lufthavnen.

I marts 2016 blev det svensk-kinesiske samarbejde udvidet i form af en venskabsaftale mellem Stockholm Arlanda og Beijing Capital International Airport. Det nye ”søsterskab” omfatter udveksling af viden om forretningsdrift, ejendomsudvikling og bæredygtighed. Her er kineserne meget interesseret i Arlandas miljøresultater.

Udvide sæsonen
Hainan Airlines’ datterselskab, Beijing Capital Airlines, fløj i to måneder i sensommeren 2015 fra Beijing og Hangzhou til København med Airbus A330-fly. Selskabet har ikke selv den flytype i sin flåde, men leasede dem fra Hainan Airlines. Beijing Capital Airlines havde planer om at udvide sæsonen og flyve i syv måneder i 2016, men det blev aldrig til noget.

Hovedbasen for Hainan Airlines er i Haikou på Hainan-øen i Det Sydkinesiske Hav. Herfra samt fra ni fastlandsbyer har flyselskabet flere end 500 ruter, der forbinder i alt 110 byer. Selskabet, der har fem Skytrax-stjerner, har en flåde på 177 fly og er ejet af Grand China Airlines Holding Company, der har provinsregeringen i Hainan som investor sammen med HNA Group og den ungarskfødte amerikanske forretningsmand George Soros.

 

Relaterede artikler:

CPH ikke blandt kineseres 2017-ruter

Kinesere gør sin entré i CPH

Arlanda i tæt samarbejde med Beijing Airport

SAS åbner Hong Kong-rute

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.