Flysæder i Norwegians Boeing 737-800.

Halvårsunderskud hos Norwegian

Trods et flot andet kvartal måtte Norwegian alligevel præsentere et underskud før skat på 61,6 mio. norske kroner for første halvår af 2016.

Norwegian har været hurtige med at bogføre de sidste udgifter og indtægter for årets andet kvartal, da selskabet allerede torsdag den 14. juli kunne præsentere kvartalsrapporten for andet kvartal af 2016, der strækker sig over perioden fra april til juni.

Der var fremgang i omsætning og passagertal, hvilket resulterede i et kvartalsoverskud på 930 mio. norske kroner før skat mod blot 465,4 mio. norske kroner i samme kvartal sidste år. Men når man lægger årets to første kvartaler sammen for at skabe et halvårsresultat, går det galt. Et svagt første kvartal resulterede i, at Norwegian samlet kom ud med et underskud på 61,6 mio. norske kroner mod et minus på 320,1 mio. norske kroner i første halvår af 2015.

Et selskab som Norwegian er meget afhængig af sæsontrafik, og i årets to midterste kvartaler skal der tjenes mere, end der sættes til i det første og det sidste kvartal. Det solide overskud i andet kvartal, var da heller ikke noget, der kom bag på investorerne. Aktiemarkedet kvitterede med en beskeden reaktion på Oslo Børs, hvor flyselskabets aktier blev handlet op med en kursstigning på 0,52 procent.

Markante ekstraomkostninger
Norwegian kunne samtidig glæde sig over, at belægningen i andet kvartal steg med tre procentpoint til 88 procent. Dermed fylder selskabet flyene bedre, og det har en positiv påvirkning på enhedsindtægterne.

”Jeg er meget tilfreds med resultatforbedringen og belægningen, vi har haft i dette kvartal”, siger koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Men det hele har ikke været lutter fryd og gammen. Norwegian har haft en del ekstraordinære udfordringer, da selskabet tilsyneladende har lagt et alt for stramt trafikprogram op. Det betyder, at det i sommermånederne har været nødvendigt at wetlease ekstra kapacitet fra eksterne operatører, hvilket naturligvis påvirker omkostningerne.

“Vi har haft markante ekstraomkostninger til indleje af fly og kompensation til passagerer. Når denne sommer er ovre, vil de indlejede fly blive udfaset, og vi ser positivt på udviklingen fremover i form af bookinger og forsalg de næste måneder,” hedder det fra koncernchefen.

Advarselslamper
Bjørn Kjos rapporterer om god udvikling i alle markeder, men der er også advarselslamper, der blinker i horisonten. Den 1. juni blev en ny passagerafgift indført i Norge, og Norwegian kender endnu ikke den fulde effekt af afgiften på især indenrigstrafikken. Herudover er der også usikkerhed omkring booking-situationen på det britiske marked som følge af resultatet af Brexit-afstemningen, hvor Norwegian dog indtil videre rapporterer om begrænsede ændringer i booking-tallet.

De mange aflysninger i begyndelsen af juli måned og heraf følgende omkostninger til indleje af fly og kompensation af passagerer, vil have en negativ påvirkning af resultatet for tredje kvartal, og Norwegian har da også opjusteret enhedsomkostningerne for resten af 2016 fra 0,37 til 0,38 norske kroner som følge heraf.

Men vækstsporet holder man fast ved. I 2016 modtages i alt 21 nye fly, hvoraf 17 er Boeing 737-800 købt direkte hos flyproducenten, mens fire leasede Boeing 787-9 Dreamliners kommer ind. Dermed vil produktionen af antallet af sædekilometer blive øget med 18 procent i 2016 fordelt med 12 procent på kort- og mellemdistanceruterne samt 40 procent på langdistanceoperationen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian har tillid til det britiske marked trods EU-exit

Kun 60 procent af Norwegians forretning er i Skandinavien

Børstæsk trods milliardoverskud i Norwegian

Norwegian fik børstæsk efter milliardunderskud