Martin Schjelde Pedersen peger på Tromsø som næste destination. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Han er Danmarks største luftfartsnørd

Den 37-årige Martin Schjelde Pedersen fra Holstebro er vild med luftfart og rejser. Han har de seneste 15 år brugt over en million kroner på private flyrejser.

I bofællesskabet Frøjkegården i Holstebro bor Martin Schjelde Pedersen. Den 37-årige vestjyde har et liv, hvor rejser og luftfart er i centrum, og den helt store passion er SAS og andre fullservice-selskaber.

Martin er diagnosticeret med Aspergers syndrom, der er en relativ mild form for autisme, og en af symptomerne er gentagelsesprægede adfærdsmønstre og interesser.

Det har Martin taget med over i sin passion for rejser og luftfart. Han bruger alle sine penge på at rejse med SAS – igen og igen. Trods sin sygdom har han ikke tal på, hvor mange gange har han siddet i et SAS-fly på vej mod en destination i Europa, men i 2014 havde han rejst til samtlige dengang 55 destinationer i Europa, selvom det har været svært at følge med de senere år, hvor SAS har åbnet mange sæsonruter til Sydeuropa.

“Jeg er ikke så glad for Sydfrankrig og Italien, og Beirut har en heftig pris på SAS Plus, så næste destination bliver nok Tromsø,” fortæller Martin Pedersen, da CHECK-IN.dk besøgte ham i Holstebro.

Rejser for over en million kroner
Passionen for rejser og luftfart blev kickstartet den 31. januar 2003, da Martin sammen med sin søster rejste med Sun-Air fra Billund til Oslo. Selvom han i sin barndom flere gange havde rejst med sine forældre til og fra Grønland, så var det første flyvetur på egen hånd,

Sidenhen er det blevet til så mange flyrejser, at Martin ikke længere har tal på dem. Han fortæller selv, at han rejser op til 11 gange om året, og at han i nogle måneder har brugt 7.000 kroner på rejser. Således er mere end en million kroner af førtidspensionen gået til rejser siden 2003.

“Jeg har ingen børn som mange andre i min alder, og mine omkostninger er begrænsede, når jeg bor her på Frøjkegården, så alle mine penge går til flyrejser,” forklarer Martin.

Stor souvenirsamling
I modsætning til mange andre mennesker, hvor flyrejsen blot er et element i at nå frem til rejsemålet, så er flyrejsen for Martin vigtigere end, hvad han oplever på rejsemålet.

“Det er ikke destinationen, der trækker. Det er selve flyvningen.”

Som synligt bevis på, at Martin er særdeles berejst, er hans samling af rejsesouvenirs, som han stolt fremviser bag en låge i køkkenskabene. Her er alskens souvenirprodukter fra omkring 100 destinationer, og samtidig har Martin en samling på 2.100 fotos.

Aflyste flyvninger giver stress
Aspergers-sygdommen er samtidig udfordrende for Martin, og derfor møder han også op i lufthavnen to til tre timer før afgang for at undgå stress og angst.

“Når man har Aspergers er det ikke drømmescenariet, at der står ‘cancelled’ på afgangstavlen. Der er stressfaktorer, og alligevel elsker jeg det. Mange har spurgt, hvorfor jeg ikke bare dropper det. Det kan jeg ikke, for det er en stor del af mit liv.”

Martin må derfor ofte benytte sig af hvilerummene i lufthavnene, og han ynder at ligge i hvilerummet i SAS Loungen i Københavns Lufthavn med et glas hvidvin og kigge på, at flyene kommer ind.

“Det er kaotisk at rejse, når man har Aspergers, da man bliver stresset af mængden af mennesker i lufthavnene. Jeg har et trick, hvor jeg altid kigger på skoen på en person foran mig, så jeg slipper for at fokusere på strømmen af mennesker,” afslører Martin, der også fortæller, at iskoldt vand eller stærk kaffe hjælper, når stressen er ved at tage over.

Foretrækker SAS Plus
Der er ingen tvivl om, at SAS er favoritselskabet, og Martin rejser altid på SAS Plus, selvom han savner Business Class på rejserne i Europa.

“SAS Plus er meget dårligere end Business Class. Det er gået ned i standard, og for 15 år siden var der mest forretningsfolk på Business Class, mens der i dag sidder alle slags mennesker på SAS Plus,” konstaterer Martin.

Lavprisflyselskaberne går han dog langt udenom, selvom han har prøvet det fleste.

“Jeg flyver af princip ikke med Ryanair og andre lavprisflyselskaber. Jeg synes ikke om Ryanair og deres ultradiscount-koncept samt det forhold, at de udøver løndumping. Hvis der sker noget uforudset, mens jeg er på rejse med dem, er jeg på herrens mark.”

I stedet er Martin særdeles begejstret for SAS og de fordele, som selskabet tilbyder på SAS Plus. Fordelene kan han udenad, og her fremhæver han især loungeadgang og billetfleksibilitet som den vigtigste årsag til at tilvælge flyselskabet.

I år har Martin allerede fløjet med SAS til og fra Vágar på Færøerne, ligesom det også er blev til en smuttur til Düsseldorf.

“Jeg fløj med Air Nostrums CRJ1000 hjem fra Düsseldorf, og den er af de bedste og mest effektive oplevelser, som jeg har haft med SAS. Der sad nogle ældre mennesker tæt på mig, der ikke kunne forstå, hvorfor de skulle flyve med et spansk flyselskab, når de havde bestilt en billet til SAS. Så forklarede jeg, hvordan det hang sammen, og jeg hjælper tit ældre mennesker, når jeg er ude at rejse.”

Forudsiger rutelukninger
Med sin store rejseerfaring har Martin også for længe siden lagt sig fast på, hvordan billetterne bestilles. Det foregår ikke direkte hos SAS og de øvrige flyselskaber, men i stedet hos online-rejsebureauet Expedia.

“Jeg har tidligere bestilt direkte hos SAS, men hos Expedia har de en suveræn kundeservice og åbent døgnet rundt,” konstaterer Martin.

Selv er Martin en omvandrende opslagsbog i flyselskaber og tidtabeller. Han har fotografisk hukommelse og bruger hver dag mange timer med at holde øje med flyselskabernes tider og priser. Derfor har han også en god fornemmelse af, hvornår ruterne er på flyselskabernes observationslister, og han plejer at få ret i sine forudsigelser om rutelukninger.

“Billetprisen kort før afgang giver mig en indikation af, hvordan det går på ruten. Jeg har en særlig ‘feeling’, og jeg har kun lavet en fejlvurdering gennem tiden, og det handler om ruten mellem København og Groningen, for den kører endnu.”

Derimod har Martin fundet ud af, at Wizz Air sandsynligvis lukker ruten mellem Billund og Tuzla, ligesom de nye ruter fra København til Kiev og Sankt Petersborg også er på hans private observationsliste, hvad der også er tilfældet med SAS-ruten mellem København og Sarajevo.

Vejrtrækningsproblemer ved truende SAS-konkurs
At luftfart og SAS betyder meget for Martin, er man ikke i tvivl om, når man sidder overfor ham.

Da SAS den 19. november 2012 var tæt på en konkurs, var Martin dagen før kommet hjem fra en flyrejse til Palanga med det skandinaviske flyselskab, og han holdt vejret det meste af mandagen, indtil redningen var på plads. En dag, der gav ham store fysiske udfordringer med vejrtrækningsproblemer. Så meget betød SAS for ham.

“Det er en stor lidenskab og en del af min personlighed. Det sidder i hjertet,” slutter Martin Schelde Petersen og banker sig på venstre side af brystkassen.