Har mistet mere end hver fjerde passager

Aarhus Lufthavn har på tre år mistet mere end hver fjerde passager. 2014 bød på stor tilbagegang på udenrigs- og chartertrafik, men en lille fremgang på indenrigstrafikken.

Der er blevet bedre plads på parkeringspladsen, ved check-in skrankerne og i venteområderne i Aarhus Lufthavn de sidste tre år. Lufthavnen har nemlig mistet mere end hver fjerde passager. 422.145 passagerer gik gennem lufthavnen på Djursland i 2014. Det er en tilbagegang på mere end 28 procent i forhold til 2011, hvor konkurrencen på det danske indenrigsmarked rasede for fuld udblæsning.

Givet pote
Det var Cimber Sterlings konkurs i maj 2012, der pludselig fik passagertallet til at styrtdykke. Efter konkursen stod SAS tilbage som eneste operatør på indenrigsruten til København og var ikke i stand til at udfylde tomrummet med ekstra kapacitet. I 2014 har SAS forbedret sit indenrigsprodukt med blandt andet flere daglige flyvninger og nye fly.

Og det har givet pote. For hvis man ser på de forskellige passagersegmenter, så vil man se, at antallet af indenrigspassagerer faktisk steg med 5,6 procent i 2014 sammenlignet med året før. Stor tilbagegang i antallet udenrigs- og charterpassagerer betød dog, at det samlede antal passagerer i 2014 faldt med 8,2 procent i forhold til 2013. Udenrigssegmentet faldt nemlig med 19,7 procent og antallet af charterpassagerer faldt med 19,0 procent.

Lavt hængende frugter
Strategien for 2015 er da også at fortsætte de positive takter på indenrigsfronten. Det skal især ske gennem en øget fokusering på de erhvervsrejsende og deres behov.

”Vi vil gerne det hele. Men vi må også erkende, at noget er vigtigere end andet. Vores førsteprioritet er at betjene erhvervslivet i Østjylland. Og vi er nødt til at tage de lavt hængende frugter først,” siger Aarhus Lufthavns direktør, Peter Høgsberg.

En hel del pænere
Det endelig regnskab for 2014 er endnu ikke opgjort. Men lufthavnsdirektøren tør godt løfte lidt af sløret for lufthavnens økonomiske performance i det forgangne år.

”Vi kommer stadig ud med et underskud. Men det er ikke så stort et minus, som vi havde frygtet. Det ser faktisk en hel del pænere ud, end vi havde regnet med,” siger Peter Høgsberg.

Aarhus Lufthavn er ejet af fem østjyske kommuner med Aarhus Kommune i spidsen. Her er man netop nu ved at få lavet en undersøgelse af mulighederne for at bygge en ny lufthavn tættere på byens centrum.