Havarikommissionen frikender SAS

Havarikommissionen for Civil Luftfart frikender SAS vedrørende en hændelse i januar måned, hvor to fly kunne være kollideret i Københavns Lufthavn. Havarikommissionen vurderer, at der ikke var risiko for kollision. Det var der til gengæld, da samme fly få uger forinden var involveret i en alvorlig hændelse.

Tordag den 13. januar 2011 klokken 20.20 indtraf en hændelse i Københavns Lufthavn.

SAS Scandinavian Airlines Canadair CRJ-900 (OY-KFK) med flightnummer SK742 skulle afsted fra Københavns Lufthavnmed kurs modVilnius i Litauen.

På samme tid var et Saab 2000-fly (D-AOLC) fra Ostfriesische Lufttransport (OLT) netop landet i Københavns Lufthavn fra Nurnberg lufthavnen i Tyskland.

Saab 2000–flyet landede på bane 22R og kørte klar af banen på vej til taxiway A9. Derpå gavkontroltårnet tilladelse til takeoff for SAS-flyet, men så gik det op for flyvelederen, at Saab 2000-flyet var stoppet på indersiden af stopbarren og derfor ikke var kommet fri af banens sikkerhedsområde.

Flyvelederen i kontroltårnet annulerede derfor starttilladelsen og forsøgte at kontakteSAS-flyet for at afbryde starten, men uden held.SAS-flyet fortsatte derfor sin indledtetakeoff.

Men nu er SAS frikendt i sagen.Det slås fast en i en særdeles kortfattet havarirapport fra Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane.

Den uafhængige statslig institution undersøger havarier, ulykker og hændelser inden for luftfart for at klarlægge årsager og forebygge ulykker.

Klassifikationen af hændelsen er en kategori B “Safety not assured“, og dermed under den alvorligste kategori A, hvor der er risiko for kollision.

“Trafikafviklingen af de to luftfartøjer sketeuden den fornødne mindste separation, men det skønnes, at der ikke var fare for kollision,“ hedder det i Havarikommissionens redegørelse.

Samme fly i en anden alvorlig hændelse

Selvsamme SAS-fly var den 26. november 2010 i risiko for at kollidere med andet fly i Københavns Lufthavn i mørke og snevejr. Dengang klassificerede Havarikommissionen episoden som kategori A og også dengang var OY-KFK på vej til Vilnius iLitauen.

Ved hændelsen i november sidste år var OY-KFK tæt på en kollision med etCanadair CRJ200 ejet af Cimber-Sterling på vej til Norrköping i Sverige.

Redegørelsen viste dengang, at OY-KFK kørte forbi et slukket stoplys, men piloterne nåede at stoppe flyet på rullebanen inden det kørte ud på startbanen, hvor det andet fly var ved at lette.