HCA Airport i dialog med ruteflyselskab

På trods af stigende droneaktiviteter, så er fast ruteflyvning fortsat drømmen for HCA Airport, der er i dialog med et flyselskab om en rute til nordeuropæisk trafikknudepunkt.

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (t.h.) og transportminister Ole Birk Olesen (midt) klipper sammen snoren over og indvier det nye dronecenter, mens Odense’s borgmester, Peter Rahbæk Juel (t.v.) holder snoren. Foto: Andreas Krog.

(ODENSE) I den ene ende af Hans Christian Andersen Airport – som Odense Lufthavn kalder sig selv i dag – er tre ministre, to borgmestre og mere end 100 andre mennesker fredag formiddag samlet til indvielsen af Syddansk Universitets (SDU) nye dronehangar. Her skåles i champagne, klippes snore over og holdes festtaler.

I den anden ende af lufthavnen, i terminalbygningen, er der helt mennesketomt. Ikke et øje. En skærm fortæller, at de næste to afgange først er i dag mandag. Og herefter går der en uge inden der er to nye afgange med chartergæster.

Der er plads til flere ugers afgange på tavlen i HCA Airport. Foto: Andreas Krog.

Bliver holdt levende
Tilbage i SDU’s nye store hangar møder vi Odense Kommunes stadsdirektør, Steffan Birkebjerg Andersen, der også er bestyrelsesformand for HCA Airport. Han forklarer, at på trods af væksten i droneaktiviteterne, så er det stadig ambitionen også at have kommerciel luftfartsvirksomhed.

Lufthavnen giver nemlig et årligt driftsunderskud på 10 mio. kroner, som dækkes af Staten og de to ejerkommuner, Odense og Nordfyn. Hvis det underskud skal vendes til et overskud, så er det nødvendigt at satse på både droner og kommerciel luftfart, understreger Steffan Birkebjerg Andersen.

”Det er vigtigt at lufthavnen bliver holdt levende, da der er tale om en ikke-ubetydelig investering. De tre ben er derfor fortsat kommerciel luftfart, droneudvikling og at luftfarten er en del af Fyn’s samlede turismestrategi,” forklarer bestyrelsesformanden.

Mere trafik er gratis
Med hensyn til den kommercielle luftfart, så er målet klart.

”Vores store håb og drøm er en fast rute,” fastslår Steffan Birkebjerg Andersen.

Selvom der i dag kun kommer store passagerfly 1-2 gange om ugen, så er lufthavnen nødt til at opretholde et grundberedskab med hensyn til blandt andet sikkerhed og brandberedskab.

”Mere trafik vil derfor være gratis for os, da vi allerede har udgifterne,” pointerer Steffan Birkebjerg Andersen, der lige nu er på udkig efter en ny direktør for lufthavnen.

Check-in skrankerne står klar, hvis et selskab en dag vil starte fast ruteflyvning til HCA Airport. Foto: Andreas Krog.

Kan ikke ekskludere nogen
Den nye direktør får lov at indgå aftale med et hvilket som helst flyselskab, der gerne vil flyve fast til lufthavnen ved siden af landsbyen Beldringe nord for Odense – også Ryanair.

”Vi er ikke i en position, hvor vi kan ekskludere nogen,” pointerer Steffan Birkebjerg Andersen.

Men han ligger ikke skjul på hvor det er lufthavnen allerede nu har blikket rettet hen

”Vi ser en stigende aktivitet indenfor små fly og korte ruter til store trafikknudepunkter. Og vi er i dialog med et selskab,” siger Steffan Birkebjerg Andersen, der peger på, at lufthavnen har et optageområde på 500.000 mennesker alene på Fyn, og at den kraftigt opblomstrenede robotindustri på Fyn samt musikfestivalen Tinderbox er med til at øge flyselskabernes interesse.

Om det er KLM lufthavnen er i dialog med, vil bestyrelsesformanden ikke ud med. KLM ville ellers netop kunne oprette en rute til sit store trafikknudepunkt i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Det hollandske flyselskab har dog allerede i dag en rute til Billund Lufthavn, som en Odense-rute måske ville kunne tage trafik fra.

Mulighed for højdeflyvning
Foruden den nye dronehangar, så har HCA Airport også fået et stort luftrum over Nordfyn og farvandet nord for Fyn op mod Samsø, som kan bruges til droneflyvning, hvor operatøren ikke kan se dronen. Såkaldt ”Beyond visual line of sight”-flyvning. Desuden er lufthavnen blevet udstyret med et præcisionstestfelt og mulighed for højdeflyvning. I droners tilfælde er det 200-300 meter. Alt sammen fordi den kommercielle flytrafik til og fra lufthavnen er så begrænset, som den fortsat er.

HCA Airport har i flere år målrettet arbejdet for at blive omdrejningspunktet for den danske dronestrategi. Noget, som den nye dronehanger er et tydeligt eksempel at er lykkedes. Så mangler lufthavnen bare at få ambitionen om fast ruteflyvning til også at lykkes.

 

Relaterede artikler:

HCA Airport søger igen direktør

Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer

Lukningstruet lufthavn i fremgang

Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik

Odense-ejere undersøger “spændende mulighed”