(Foto: © LHR Airports Ltd. )

Heathrow belønner flyselskaber med høj belægning

London Heathrow-lufthavnen har indgået ny takstaftale, der belønner flyselskaber med en høj load factor.

Med kun to baner, der udnytter over 98 procent af deres kapacitet, har det i mange år været en udfordring for London Heathrow-lufthavnen at øge antallet af passagerer væsentligt. Selvom passagertallet for første gang rundede 80 millioner i 2018, var væksten på blot 2,7 procent den næstlaveste blandt Europas 10 største lufthavne.

Heathrow har længe ønsket en tredje bane, og mens udvidelsesplanerne sidste år blev endelig godkendt af det britiske parlament, ventes den nye bane først at blive indviet i 2026.

Kun to veje til vækst
Derfor er der kun to veje frem, hvis der skal flere passagerer gennem terminalerne i de næste syv år: Større fly og højere load factor. Da det er flyselskaberne – og ikke lufthavnen – der bestemmer flytypen, er bedre fyldte fly den eneste knap, som Heathrow reelt har at skrue på, hvis man skal følge med væksten i de andre store europæiske hubs.

Den nye takstaftale, som Heathrow netop har indgået med lufthavnens flyselskaber, indeholder netop en incitamentsordning, der skal være med til at sikre højere load factors.

Belægningen hos de flyselskaber, der opererer i Heathrow, ligger under IATA’s globale gennemsnit, og den nye takstaftale belønner de flyselskaber, der formår at få deres load factors op på IATA-gennemsnittet, med lavere takster. Reelt betyder det 10-20 procent lavere takster for de flyselskaber, der formår at hæve gennemsnittet.

Nye tider i Heathrow
Hvor den type incitamentsaftaler er velkendt i mange andre internationale lufthavne, har det aldrig tidligere været nødvendigt for Heathrow at belønne vækst i lufthavnens takstaftaler. Væksten er simpelthen kommet af sig selv.

Efter månedlange forhandlinger med flyselskaberne glæder lufthavnens koncernchef sig over, at det er lykkedes at få den første kommercielle takstaftale i hus for London Heathrow.

”Den vil frigive hundredvis af millioner pund til potentielle investeringer til gavn for vores passagerer,” siger lufthavnens koncernchef, John Holland-Kaye.

Den nye takstaftale skal nu godkendes af de britiske myndigheder, og hvis det sker, ligger London Heathrows takster fast frem til 2021.

 

Relaterede artikler:

De 20 største europæiske lufthavne i 2018

Britisk parlament godkender Heathrow-udvidelse

Britisk regering anbefaler tredje Heathrow-bane