(Foto: PR/Finavia)

Helsinki jagter det skandinaviske marked

Finavia, der driver Helsinki Lufthavn, går målrettet efter ruter til SAS og Norwegians’ hjemmemarkeder, men ser ikke nødvendigvis Finnair løfte opgaven.

(HELSINKI) I Helsinki Lufthavn– der drives af statsejede Finavia– arbejder ruteudviklingschef, Timo Järvelä, på at få styrket forbindelserne til resten af Skandinaven.

Som han selv siger, har Helsinki gode forbindelser til hovedstadslufthavnene med over ti daglige afgange, men der ligger stadig et stort marked og venter i provinserne. Især i Norge og Sverige.

”Udviklingen ligger i ruter til sekundære lufthavne i Norge, Sverige og Danmark. Nu får vi til næste år en rute til Billund i Danmark, men i Norge er der eksempelvis ingen ruter til, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Bergen. Sidstnævnte har vi dog en sommerrute til,” siger Timo Järvelä og tilføjer:

”Der er fire-fem relevante destinationer i Norge på vores ønskeliste, som vi arbejder på at få.”

17 Asien-ruter
Fra regionale lufthavne i Norden vil man med en direkte rute til Helsinki kunne nå Asien på 10-12 timer.

”Det må være det mest attraktive produkt på markedet,” siger Järvelä.

Han ser ikke de øvrige lufthavne i Norden, som konkurrenter til den forretningsmodel Finnair og Helsinki Lufthavn har opbygget sammen siden 1980’erne, som er at forbinde Europa med Asien. Helsinki har det suverænt største udbud af Asien-ruter, i alt 17, hvor København har seks, Stockholm to og Oslo en.

I stedet ser ruteudviklingschefen Amsterdam og KLM som de egentlige konkurrenter til Helsinki og Finnairs forretningsområde.

KLM flyver til 20 destinationer i Asien, og selskabet er massivt til stede i Skandinavien med i alt 13 destinationer foruden Helsinki.

Ikke en Finnair-opgave
Selvom ruter til eksempelvis Stavanger eller Trondheim især vil henvende sig til Asien-rejsende, ser Timo Järvelä det ikke nødvendigvis som en Finnair-opgave at starte sådanne nye regional-ruter.

”Selvfølgelig kan Finnair åbne nye ruter, men vi tænker også på regionale flyselskaber. Bare for at tage nogle eksempler – så har både Widerøe i Norge, Malmö Aviation i Sverige og Sun-Air i Danmark potentiale for gode forretningsmuligheder i et samarbejde med Finnair,” forklarer Timo Järvelä.

Han påpeger også, at det må være i de regionale lufthavnes interesse at få styrket netværket til Helsinki og Asien og dermed også styrket den indgående trafik, der især er drevet af turisme.

SAS har tidligere omlagt sine Tokyo-flyvninger til norske provinsdestinationer med henvisning til efterspørgsel fra turister.

Billede: Timo Järvelä, ruteudviklingschef, Finavia. Finavia driver i alt 23 lufthavne i Finland inklusiv i Helsinki. Foto: PR/Finavia