Kabinebesætning på Norwegian-fly. (Foto: Bo Mathiesen)

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

I 2017 rejste 33.149.555 passagerer med Norwegian på en af selskabets flere end 500 ruter til over 150 destinationer.Udover at have betalt for selve flytransporten, var der mange der havde tilkøbt de såkaldte tillægsydelser, som hos forbrugerne ofte omtales som gebyrer.

Norwegian er et af de flyselskaber, der henter en del af sine indtægter via gebyrer og tillægsydelser, og årsregnskabet for 2017 viser da også, at denne indtægtspost får en stadig stigende betydning.

Tillægsydelserne udgjorde hos Norwegian i 2017 i alt 145 norske kroner per passager, og det svarer til en stigning på otte procent i forhold til året før. Med 33.149.555 passagerer var den samlede tillægsindtægt således på 4,8 milliarder norske kroner, og dermed svarede indtægterne fra gebyrer og tillægsydelser til 16 procent af omsætningen på lidt mere end 30.9 milliarder norske kroner.

Mange services koster ekstra
Det er på mange kontaktpunkter, at Norwegian formår at hente ekstra indtægter hjem udover billetprisen. Eksempelvis koster det mellem 75 og 500 norske kroner afhængig af rute og rejseperiode at få indskrevet det første stykke bagage på en såkaldt LowFare-flyvning. Ønsker man at ændre navn i billetten eller ændre reservationen koster det mellem 500 og 900 norske kroner.

Norwegian tager også betaling for en booking med videreforbindelse. Her skal der betales 75 norske kroner per person per strækning, og hvis det er en flyforbindelse via London Gatwick stiger prisen til 150 norske kroner per person.

Reservation af et favoritsæde koster mellem 70 og 250 norske kroner per sæde per strækning afhængig af rejserute, og hvis man skal have noget at spise og drikke ombord, skal kreditkortet også aktiveres. Rejser man således på LowFare på de interkontinentale flyrejser, koster det 250 norske kroner per person per strækning at få stillet sulten.

Skulle man herudover få brug for et tæppe på de oversøiske flyvninger, skal man være klar til at betale 45 norske kroner, og leje af et sæt hovedtelefoner løber op i 25 norske kroner.

Endelig skal man – ved direkte bestilling – være forberedt på at betale et kreditkortgebyr på 1,99 procent af den samlede billetpris, hvis der er tale om betaling med personlige kreditkort. Er der benyttet et firmakreditkort stiger gebyret til tre procent af billetprisen, mens indehavere af Bank Norwegian, VISA og andre debetkort slipper uden gebyrer.

Wizz Air er ‘best in class’
Gebyrer og tillægsydelser skal fremover sikre, at Norwegian fortsat kan sælge flytransporten billigt, og det norske lavprisflyselskab forventer da også at kunne optimere yderligere på dette område.

“Norwegian har et langsigtet mål om, at andelen af ancillary revenue (gebyrer og tillægsydelser, red.) skal udgøre 20 procent af den totale omsætning. Den øgede af ancillary revenue vil blive drevet af indtægter fra trejdepartsydelser samt introduktion af nye produkter og services,” skriver Norwegian i den seneste kvartalsrapport.

Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air er blandt Europas førende, når det gælder ancillary revenues. Selskabet havde i det seneste regnskabsår en andel af gebyrer og tillægsydelser på 42 procent af den samlede omsætning.

Ryanair, der er Europas største lavprisflyselskab, er også dygtige på dette område. I seneste regnskabsår udgjorde gebyrer og tillægsydelser 14.83 euro (110 danske kroner) per passager, og med 119.977.801 rejsende svarer det til en indtægt på 1,8 milliarder euro eller godt 13,2 milliarder danske kroner. Ancillary-revenue andelen var dermed på 27 procent af omsætningen hos det irske lavprisflyselskab

 

Relaterede artikler:

Gratis produkt garanteres mod tillæg

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Tillægsydelser sikrede Finnair-overskud

Stadig flere tillægsydelser fra flyselskaberne.