Her er Lufthansas plan for Premium Economy-udrulning

På under seks måneder vil Lufthansa fra 1. december introducere sin nye Premium Economy-klasse på 28 langdistanceruter. Det er første gang i 35 år at selskabet lancerer en ny serviceklasse.

Lufthansa er et af de mest populære selskaber, når rejsende flyver mellem Danmark og oversøiske destinationer med et flyskifte i en af de store europæiske trafikknudepunkter undervejs. Og fra 1. december får Lufthansas passagerer mulighed for at flyve på selskabets helt nye Premium Economy-klasse.

Introduktionen er fremrykket fra 10. december til 1. december og udvidet fra at omfatte otte ruter til at omfatte ni ruter. Samtidig har Lufthansa fremlagt en plan for udrulningen af den nye serviceklasse på i alt 28 langdistanceruter fra Frankfurt og München over en periode på knap seks måneder. Se hvilke ruter og hvornår i skemaet i bunden af artiklen.

En årrække
Flere andre flyselskaber har tilbudt dette mellemklasseprodukt i en årrække. Det er blandt andet tilfældet med SAS, der i dag kalder produktet for SAS Plus på sine langdistancefly, men tidligere blev produktnavnet Economy Extra benyttet.

Hos SAS er konfigurationen 2-3-2 i selskabets Airbus-fly, og den samme konfiguration har Lufthansa valgt. På Boeing 747-flyene bliver det dog en 2-4-2 konfiguration. Afstanden mellem sæderne er 38 tommer ligesom hos SAS, men herefter hører lighederne også op.

Lufthansa har valgt et sæde, der er op til tre centimeter bredere end de nuværende Economy-sæder, og bredden er yderligere udvidet med 10 centimeter, da hvert sæde har et stort armlæn og et konsol mellem sæderne.

“Vores Premium Economy Class vil skabe en fuldstændig ny rejseoplevelse, der kombinerer komfort med billetter, som man har råd til at betale. Sæderne giver op til 50 procent mere plads end i Economy Class, og det vil positionere os i premium-segmentet med de øvrige internationale konkurrenter,“ sagde Lufthansas koncerndriftsdirektør Jens Bischoff ved præsentationen af den nye serviceklasse i marts i år.

Lufthansa opgraderede for et år siden selskabets Business Class med nye flatbed-sæder, og det betød, at der blev et noget større gab mellem selskabets økonomiklasseprodukt og den nye eksklusive Business Class. Derfor håber Lufthansa, at den nye Premium Economy Class vil lukke dette gab ganske effektivt.

Måltid på porcelæn
Det er ikke kun sæderne Lufthansa opgraderer, da Premium Economy-passagerer også vil kunne medtage 2 x 23 kg bagage, ligesom der vil være adgang til Lufthansa Business Lounges for et tillæg af 25 euro, eller godt 190 kroner. Ombord får man en velkomstdrink, vandflaske og det såkaldte “amenity-kit“. Herudover serveres måltiderne på porcelæn, mens IFE-systemet er indrettet med 12 tommers touch-fladskærme.

Lufthansa understreger, at produktet rent prismæssigt vil være tættere på Economy Class end Business Class. Således skal passagererne forvente at betale et tillæg på 600 euro, eller cirka 4.500 kroner for en returbillet fra Europa til Asien eller Nordamerika.

Startdato Rute Flytype
01DEC14 Frankfurt – Beijing 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Buenos Aires (until 28MAR15) 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Chicago 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Hong Kong 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Los Angeles 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Mexico City 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Sao Paulo 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Seoul 747-8I
01DEC14 Frankfurt – Washington Dulles (LH418/419) 747-8I
28JAN15 Munich – Hong Kong A340-600
28JAN15 Munich – Shanghai Pu Dong A340-600
28JAN15 Munich – Tokyo Haneda A340-600
11FEB15 Munich – Seoul Incheon A340-600
29MAR15 Frankfurt – Beijing A380-800
22APR15 Frankfurt – Delhi 747-8I
22APR15 Frankfurt – Houston A380-800
22APR15 Frankfurt – Johannesburg A380-800
22APR15 Frankfurt – Miami A380-800
22APR15 Frankfurt – New York JFK (LH400/401) A380-800
22APR15 Frankfurt – San Francisco A380-800
22APR15 Frankfurt – Shanghai Pu Dong (LH728/729) A380-800
22APR15 Frankfurt – Singapore A380-800
12MAY15 Munich – Beijing A340-600
12MAY15 Munich – Los Angeles A340-600
12MAY15 Munich – Mexico City A340-600
12MAY15 Munich – Newark A340-600
12MAY15 Munich – San Francisco A340-600
12MAY15 Munich – Sao Paulo A340-600

Kilde: airlineroute.net