Norwegian Airbus A320-200neo. (Foto: Airbus | PR)

Her er Norwegians nye Airbus-fly

Med ordren på 150 Airbus A320neo vil det norske lavprisflyselskab Norwegian skabe skandinaviens mest miljøvenlige flyflåde. Flyene sparer 15 procent i brændstof, øger rækkevidden med 950 kilometer og har en forbedret nyttelast på 2 tons.

Onsdag skabte det norske lavprisflyselskab Norwegianoverskrifter med deresgigantiske milliardordre på nye fly hos både Airbus og Boeing.

Ikke mindst overraskede det, at Norwegian nu udvider sin produktionsplatform fra at være rendyrket Boeing-selskab til også at flyve Airbus.

“Vi er meget begejstrede over at byde Norwegian velkommen som ny Airbus-kunde. Airbus A320neo sætter en ny industristandard hvad angår miljøeffektivitet og passagerkomfort,“ siger John Leahy, der er Chief Operating Officer, Customers hos Airbus.

Odren til Airbus omfatter køb af 100 A320neo fly samt option på yderligere 50 eksemplarer.

Kabinen i de nye fly vil blive indrettet med en enkelt klasse med plads til omkring 180 passagerer. Norwegian har endnu ikke truffet beslutning om hvilken type af motor de nye A320neo skal udstyres med, men det ventes at blive enten LEAP-X motorer fra CFM International eller PW1100G PurePower fra Pratt & Whitney.

Ifølge Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, skal de nye Airbus A320neo sikre, at det norske lavprisflyselskab får den mest moderne og mest miljøvenlige flåde i Skandinavien.

Med de nye ordrerkommer Norwegians flyflåde til at bestå af 134 Boeing 737-800 (hvoraf de 48 er leveret),100 Boeing 737 MAX8,100 Airbus A320neo,6 Boeing 787-8 Dreamliner samtde tilbageværende 14 Boeing 737-300 fly, der er på vej til at blive faset ud i løbet af 2012.

Ifølge oplysningerne vil Norwegian få leveret de første A320neo i 2016.

A320 forbedrer brændstoføkonomien markant

Airbus A320neo er basalt “blot“ et traditionelt Airbus A320 fly med nye motorer, da 95 % af flyets konstruktion er uændret. Forkortelsen neo står da også for New Engine Option, og det har Airbus haft enorm succes med.

Airbus A320-flyene er et af verdens førende single-aisle jetfly, og i A320neo versionen bliver flyet 15 % mere brændstoføkonomisk takket være dels nye motorer og de store Sharklets.

Disse såkaldte winglets er en speciel vingekonstruktion med opadvendte vingetipper, der både sparer brændstof og samtidig øger flyets nyttelast med op til to tons.

Hertil ventes A320neo at forøge rækkevidden med næsten 950 kilometer.

Den forbedrede brændstoføkonomi reducerer samtidig udledningen af CO2 med 3.600 tons årligt per fly ,og samtidig er udledningen af NOx fra A320neo 50 % under grænserne i CAEP/6.

Den store succes for Airbus med nye motorer på et eksisterende flystel skyldes ikke mindst, at mange luftfartselskaber har valgt den øjeblikkelige brændstofreduktion på 15 procent uden at løbe nogen risiko for forsinkelser som ved helt nye flytyper, der har plaget blandt andet A380 og B787.

Største salgssucces nogensinde

Siden flyets officielle lancering i december 2010 har Airbus fået ikke færre end 1.420 ordrer på A320neo, hvilket gør flyet til det hurtigst-sælgende kommercielle jetfly nogensinde.

Og Norwegian bliver ikke det eneste lflyselskab i Norden, der vil flyve med Airbus A320neo. Ærkerivalen SAS trak en del overskrifter da man i juni måned sidste år offentliggjorde en kontrakt om køb af 30 Airbus A320neo fly med option på yderligere 11 styk. SAS-ordren havde en værdi af næsten 15 milliarder kroner.

SAS-ordren blev offentliggjort på sommerens Paris Air Show, der lukkede og slukkede med en mega-ordre da Malyasias hastigt ekspanderende lavprisflyselskab, Air Asia, bestilte ikke færre end 200 styk Airbus A320neo. Den ordre havde alene en værdi af 97 milliarder danske kroner.

Dagen før havde IndiGo afgivet bestilling på 150 styk A320neoog i slutningen af juli bekræftede Airbus en ordre fra Lufthansa, der købte25 Airbus A320neo og 5 A321neo-fly til en værdi af mere end 14 milliarder kroner.