(Foto: Morten Lund Madsen)

Her er Norwegians nye langrutefly

Norweigans langrute-ekspansionen tog tirsdag et kvantespring med modtagelsen af selskabets første Boeing 787-9 Dreamliner.

(SEATTLE) Tirsdag var en stor dag for stifter og administrerende direktøri Norwegian, Bjørn Kjos. Topchefen i Europas tredjestørste lavprisflyselskab var rejst til Seattle for at modtage selskabets første Boeing 787-9 Dreamliner.

”Dash Nine” eller bare -9, som flyet populært bliver kaldt, er en forlænget udgave af Boeing 787, hvilket giver plads til markant flere sæder. For Norwegians vedkommende er der tale om 344 sæder, hvilket er 18 procent flere sæder end forgængeren, Boeing 787-8.

Sæderne fordeler sig med 35 sæder på premium og 309 på economy.

Norwegians første 787-9 er ligesom størstedelen af den øvrige Norwegian-flåde dekoreret med en helt på halen, og til denne fornemme plads har Norwegian valgt den svenske skuespillerinde Greta Garbo, som opnåede en stor international karrierei 1920’erne og 1930’erne.

Dreamliner nummer 400
Flyet bliver indregistreret i Irland i Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International, og har fået registreringsnummeret EI-LNI. Flyet er imidlertid ikke ejet af Norwegian, men er lejet fra MG Aviation.

Udover at være Norwegians første 787-9 var tirsdagens levering også en milepæl for Boeing, for hvem flyet var Dreamliner nummer 400 til at forlade samlebåndet.

Norwegian har i alt bestilt 30 eksemplarer af Boeing 787-9, hvilket om fem år bringer Norwegians langruteflåde op på 38 langrutefly.

Indtil videre flyver Norwegian langruter, primært til USA, fra Oslo, Stockholm, København og London, imens manglende overflyvningstilladelser i Rusland foreløbigt har begrænset Asien-ruterne til Bangkok.

Flyet skal efter overleveringen flyves hjem til Oslo, hvor det allerede den 29. februar indsættes i drift på ruten til Fort Lauderdale og New York. 3. marts flytter flyet midlertidigt til Gatwick, hvor det bl.a. skal flyve til New York.

Norwegians første 787-9 forventes at lande i Oslo kl. 7 onsdag morgen.

Fotos: Morten Lund Madsen

x

Læs Også

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.