Boeing

Her laver Boeing sine langdistancefly

I verdens største bygning i det nordvestlige USA samler Boeing sine langdistancefly. CHECK-IN.dk har besøgt den imponerende fabrik.

(EVERETT) Selv den mest kritiske journalist har svært ved ikke at blive imponeret, når man kører ind på parkeringspladsen foran Boeings enorme flyfabrik i Everett nord for storbyen Seattle i staten Washington i det nordvestlige hjørne af USA.

Til den ene side står intet mindre end 14 færdigbyggede Dreamlinere fra så forskellige selskaber som blandt andre Norwegian, polske LOT, japanske ANA, Ethiopian Airlines, kinesiske Hainan Airlines, Air Canada, British Airways og australske Jetstar parkeret. Til den anden side kan man se en skov af Boeing 747 og Boeing 777-fly samt den særlige ombyggede Boeing 747, kaldet Dreamlifter, som Boeing bruger til at transportere flykroppe til produktionen af Boeing 787 Dreamliner til Seattle med.

Mest imponerende er dog den enorme samlehal, hvor Boeing bygger alle sine langdistancefly af typerne Boeing 747, 767, 777 og 787 Dreamliner. Med sine knap 400.000 kvadratmeter er det verdens suverænt største bygning, der breder sig over mere plads end Disneyland, Pentagon eller Vatikanstaten.

Med VIP-guiden Mike Murray i den forreste af to små golfbiler drøner CHECK-IN.dk og en lille gruppe af andre danske journalister rundt for at se faciliteterne, som hvert år har 250.000 besøgende. En infernalsk larm betyder, at vi hører Mike Murray gennem en skrattende radio.

40.000 ansatte
Den omkring 1000 meter lange og 500 meter bredde samlehal med seks enorme porte ned langs siden består af fem produktionslinjer, hvorfra i alt 18 nybyggede fly hver måned ruller ud. På to bånd arbejder man med Boeing 787, mens de tre øvrige flytyper har hvert ét bånd.

Bygningen blev opført i 1960’erne til produktionen af Boeing 747. I 1978 kom Boeing 767 til og i starten af 1990’erne startede produktionen af Boeing 777. I 2010 startede produktionen af Boeing 787. Med tiden er samleprocessen blevet forbedret, så det i dag kun tager to måneder at bygge en Boeing 777 og én måned at bygge Dreamlinerne. Til sammenligning tager det fire måned og dobbelt så mange komponenter at bygge og samle en Boeing 747 jumbojet.

Der er i alt omkring 40.000 ansatte i Everett. Og samlefolkene på fabriksgulvet arbejder i treholdsskift på hverdage. Weekenderne bliver brugt til at indhente eventuelle forsinkelser.

Syv hver måned
Først triller vi ned forbi to næsten færdigbyggede Boeing 747-8 i fragtudgaven til en anonym kunde og et søsterfly i passagerudgaven til Lufthansa. Flytypen har især på passagersiden ikke været den store salgssucces og derfor produceres der også kun omkring to fly per måned. I en hal samles vingerne inden de med en kran bliver fragtet ind i nabohallen, hvor sektioner af selve flyskroget monteres ovenpå. Flyskroget står omkring tre uger i hver position inden det rykker videre frem mod motormontering og den endelige udrulning fra samlehallen.

Anderledes hurtigt skrider det frem på produktionslinjen ved siden af. Det er den ene af Everett-fabrikkens to Boeing 787 Dreamliner-samlebånd, hvor der tilsammen produceres syv fly hver måned. Flytypens skrog kommer flyvende ind til Everett i ét stykke fra Wichita i den amerikanske stat Kansas. Det betyder at en Dreamliner kan samles på under en måned. Mellem passagerfly til Kenya, Chile og Qatar står også en helt hvid Dreamliner, der skal være privatjet for en ukendt rigmand/kvinde, når det ruller ud i dagslyset. Sammen med en søsterfabrik i North Carolina på USA’s østkyst bygger man 10 Dreamlinere om måneden. Næste år øges til 12 fly per måned og målet er at nå op på 14 fly om måneden fra de to fabrikker inden for få år.

Bevæger sig fremad
Det er dog ikke Dreamliner-flyene der her og nu produceres flest af i Everett. Det er i stedet storebroren Boeing 777, som der i gennemsnit produceres 8,3 af hver måned. Og her går det så stærkt, at flyene automatisk bevæger sig fremad med få centimeter hver time ind til de når slutmontagen. Her står Boeing 777 nummer 137 til Emirates. En tekniker står på et stillads under vingen med hele overkroppen inde i vingetanken, mens en anden er ved at montere paneler inde i flyet, der endnu ikke er blevet malet. Kun et banner på siden og maling på den yderste del af haleroret afslører hvem kunden til flyet er. Først når flyet er helt færdig med motorer og kabineindretning bliver det trukket over til den nærliggende malehal.

Når man står foran Boeing 777’erens motorer finder man ud af hvor gigantiske de i virkeligheden er. Diameteren på en Boeing 777-motor er omtrent den samme som diameteren på kroppen af et Boeing 737-fly.

Mike Murray fortæller, at medarbejderne i montagehallen som regel er tilknyttet én bestemt flytype. Kun ved større nedjusteringer eller opjusteringer af produktionstempoet videreuddannes folk fra samlebåndet for en flytype til også at kunne arbejde på en anden flytype.

Første jumbojet
De mindre Boeing 737-mellemdistancefly bliver bygget i Renton syd for Seattle inden de flyves til Boeing Field i den sydlige del af byen til slutmontage. Det er også herfra Boeing testflyver den nye forlængede Dreamliner, Boeing 787-9, samt tester nye teknologier på det første Boeing 757-fly, der blev bygget. Flyet står i et hjørne af Boeing Field med en cirka ti meter lang vinge monteret foran på flyet over cockpitvinduerne.

På den anden side af hegnet ind til lufthavnen står den første Boeing 747 jumbojet, en Concorde og et tidligere Air Force One-fly på Museum of Flight og kigger ind på nutidens nybyggede fly efterhånden som de forlader Boeing Field for at blive sat i arbejde hos luftfartsselskaber verden. Museet rummer også en fuldskala model af den røde træbygning, hvor Boeings grundlægger, William Boeing, for 98 år siden grundlagde selskabet og startede den første flyproduktion. Han havde nok ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at produktionsfaciliteterne mange år efter ville være så enorme, som det i dag er tilfældet i Everett, Renton og på Boeing Field.

Boeing forventer at bygge over 700 nye fly i 2014.

Fotos: Boeing og Andreas Krog