Boeing 737-800 fra Norwegian.

Højere billetpriser dæmper passagervæksten

Passagerfremgangen hos Norwegian var i januar måned noget mindre end samme måned sidste år. Men med billetindtægter, der var otte procent højere, fik det norske lavprisflyselskab en tilfredsstillende start på et år, der byder på store udfordringer.

Man kan ikke komme udenom om, at det norske lavprisflyselskab Norwegian har været en regulær succeshistorie gennem de seneste 10 år. Men nu er noget af dampen tilsyneladende ved at gå af den kraftige vækst.

I januar måned transporterede Norwegian således i alt 1.237.195 passagerer, hvilket var 103.053 flere end samme måned sidste år. Det svarer til en fremgang på ni procent, hvilket er pænt set i forhold til markedet generelt. Men set i forhold til væksten i januar måned 2011, er deten noget svagere passagerfremgang, som Norwegian i går kunne fremlægge. I januar 2012 voksede man nemlig med 157.357 passagerer svarende til en stigning på 17 procent.

“Grunden til at passagervæksten er lavere end i fjor, er at hver passager i gennemsnit flyver 100 kilometer længere,“ forklarerKarl Peter Gombrii, der er chef for Norwegians Investor Relations afdeling. Som eksempel bruger han, atét fly kan transportere 2.149 passagerer på én dag mellem København og Aalborg, mens et fly, der skal frem og tilbage til Dubai blot kan transportere 269 passagerer med den nævnte belægningsprocent. Dermed har rutemix også en stor betydning for udviklingen i passagertallet.

Højere billetpriser
Men det er tilsyneladende lykkedes for Norwegian at få en højere pris for billetterne, idet den såkaldte “yield“ er steget med 8 procent i forhold til samme måned sidste år. Det mere end kompenserer for, den lavere belægningsprocent. I januar i år solgte Norwegian nemlig 72,2 procent af de udbudte sæder, mens 75,5 procent af den udbudte sædekapacitet blev solgt året før, hvilket svarer til en tilbagegang på 3,3 procentpoint.

Men så længe billetterne sælges til højere priser, betyder det ikke noget, at der er færre passagerer om bord i flyene. Markedet er særdeles følsomt, og så snart flyselskaberne justerer billetpriserne opad, ser man straks effekten med færre passagerer. Det gælder således om at finde det rigtige mix, hvad Norwegian tilsyneladende har fundet i januar måned.

“Hvis Norwegian kan holde en otte procent højere yield i hele første kvartal, vil det efter vores skøn påvirke kvartalets primære driftsresultat med 220 mio. norske kroner,“ vurderer aktieanalytiker Petter Nystrøm fra ABG Sundal Collier.

Tilfredshed med væksten
Hos Norwegian er der da også tilfredshed at spore trods en mindre passagervækst.

“Vi er meget tilfredse med væksten, og vores passagertal er faktisk blevet taget godt imod i markedet,“ siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.

Det er således blevet entilfredsstillende start på et år, der byder på store udfordringer. Norwegianvil udfordre Europas næststørste lavprisflyselskab easyJet på hjemmebanen i London-Gatwick, samtidig med, at der skal lanceres langdistanceruter til Bangkok og New York med en flytype, der i øjeblikket ikke er leveret og i øvrigt er grounded over hele verden.

På baggrund af januar måneds trafiktal, valgte Oslo Børs at belønne med en kursstigning på3,52 procent, således at de 35.162.139 Norwegian-aktier i dag har en samlet markedsværdi på over6,2 mia. norske kroner.