Salgschef Frank Nordbjerg Olesen, Norwegian (Foto: Ernst Tobisch)

Holland og Italien styres fra Terminal 2 i CPH

Norwegians danske salgschef Frank Nordbjerg Olesen har fået salgsansvaret for Norwegian i Holland og Italien, og i forvejen er Tyskland en del af porteføljen.

I Terminal 2 i København Lufthavn holder Norwegians danske medarbejdere til. Blandt disse er salgschef Frank Nordbjerg Olesen, der har ansvaret for kontakten til rejsebureauer, rejsearrangører og virksomhedskunder i Danmark.

Men kigger man nærmere på visitkortet, står der faktisk “Head of Sales, Denmark, Germany, Netherlands & Italy”. Det betyder, at den danske salgschef rent faktisk har salgsansvaret for den andel af den samlede omsætning på fire europæiske markeder, der bookes via rejsebranchen og de største virksomheder.

Ansvaret for Tyskland har Frank Nordbjerg Olesen haft et stykke tid, og tidligere har der også stået Polen og Spanien på visitkortet. Men efterhånden som de enkelte markeder får opbygget en lokal salgsorganisation, trækkes hjælpen fra Danmark tilbage.

Gennembrud med TUI i Holland
De danske salgschef har for nylig fået ansvaret for det hollandske marked, hvor Norwegian debuterede den 7. maj med de første langdistanceflyvninger til New York-JFK, ligesom de eksisterende ruter fra Amsterdam til København, Stockholm og Oslo også hører til her. Allerede før den første afgang til New York fik Norwegian et egentligt gennembrud i Holland.

”Vi er en lille operatør i det hollandske marked, men TUI valgte at købe faste pladser i allotment på New York-ruten for resten af året, og det har været en blåstempling af vores produkt. Det har betydet, at vi også har fået aftaler med flere andre rejsearrangører,” siger Frank Nordbjerg Olesen.

Men Royal Dutch Shell, Unilever, Philips, Heineken og Ballast Nedam, der er blandt de største rejseaktive virksomheder i det hollandske marked, skal ikke forvente at få besøg af Norwegians danske salgschef lige med det samme.

”Vi har ikke ressourcer til at besøge virksomhederne i corporate-markedet, men i stedet har vi en dialog med corporate-rejsebureauerne, der er en vigtig distributionskanal. Vi kan blandt andet tilbyde aftaler med fleksible betingelser omkring billetudstedelse.”

Forskellige markeder
De tre europæiske markeder, henholdsvis Tyskland, Italien og Holland har samlet 160 millioner indbyggere, så potentialet er noget større end Danmarks lidt flere end 5,7 millioner indbyggere. Men det danske marked udgør i dag syv procent af Norwegians omsætning, mens de tre europæiske markeder tilsammen repræsenterer lige i underkanten af fire procent.

Frank Nordbjerg Olesen har allerede oplevet, at markederne kan være meget forskellige.

”Der er meget forskellighed inden for Europa i forhold til distribution. Tyskland har stadig en underskov af små rejsebureauer, der køber gennem store rejsearrangører og får kommission derfra. I Tyskland handler man ikke så meget på internettet som i resten af Europa, men i Spanien og Holland er der en høj internet-penetration, som vi også oplever det i Skandinavien.”

Samlet set handler salgsansvaret om at udvikle salget af flyrejser til Skandinavien og USA fra de respektive markeder, og det er en opgave, der kræver sin mand.

”Det er en meget hård prioritering, men det er lykkedes med hjælp fra mine medarbejdere, som har ydet en ekstra indsats,” understreger Frank Nordbjerg Olesen.

 

Relaterede artikler:

Skyteam-slots i Schiphol til Norwegian

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian åbner base i Rom

Norwegian skal styre Spanien fra Danmark

Norwegian: Vi vil mere i Danmark