(Arkivfoto: Air France-KLM)

Den hollandske stat øger ejerandel i Air France-KLM

Holland mere end fordobler sin ejerandel i Air France-KLM. Det sker for at sikre øget hollandsk indflydelse efter uro om KLM-koncernchefs rolle.

Den hollandske stat har mere end fordoblet sin ejerandel i Air France-KLM og ejer nu 13 procent af selskabet mod hidtil seks procent.

Det meddeler den hollandske finansminister Wopke Hoekstra, og han lægger ikke skjul på, at opkøbet af Air France-KLM-aktier sker for at sikre en større hollandsk indflydelse i holdingselskabet og få en ejerandel på samme niveau som den franske stat, der ejer 14 procent af selskabet.

Wopke Hoekstra siger, at den hollandske regering er bekymret over, at beslutninger om KLM’s strategi i stigende grad bliver truffet i Air France-KLM’s holdingselskab, som er baseret i Paris.

“For lidt indflydelse”
“Der var simpelthen for lidt indflydelse fra staten i KLM til at kunne varetage den hollandske offentlige interesse godt, og gøre KLM til en succes. Dette skridt viser vores langsigtede engagement over for hele virksomheden,” siger Wopke Hoekstra ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

Nyheden om Hollands øgede ejerandel fik investorerne til at frygte, at modstridende franske og hollandske interesser vil bremse den igangværende omstrukturering i selskabet og Air France-KLM-aktien faldt tirsdag op til 15 procent på børsen i Frankrig.

Overvejelser om at udskifte KLM-boss
Ifølge Bloomberg har der i Air France-KLM’s bestyrelse været overvejelser om at udskifte KLM-koncernchef Pieter Elbers på grund af bekymring om, at han ikke fuldt ud støtter koncernchef Benjamin Smiths planer om at øge integrationen mellem de to selskaber og centralisere flere funktioner.

Rygterne om Pieter Elbers afgang har blandt andet fået hundredvis af KLM-medarbejdere til at demonstrere uden for selskabets hovedkvarter, ligesom KLM har hyret en public affairs-rådgiver i Paris og lanceret hashtagget #BlueStormRising til støtte for Elbers.

Frankrig har fortsat mest indflydelse
Selv om Holland og Frankrig nu hver ejer en næsten lige så stor andel af holdingselskabet, har Frankrig fortsat en større indflydelse, da den franske stat som langsigtet investor har ekstra stemmerettigheder, der i alt giver kontrol over 23 procent af stemmerne på generalforsamlingen.

Holland kan med sin øgede ejerandel nu anmode om at få plads i holdingselskabets bestyrelse på den næste generalforsamling, men kvalificerer ikke til ekstra stemmerettigheder i de første to år, skriver Bloomberg.

 

Relaterede artikler:

Air France stopper multibrand-strategi

Air France-KLM runder 100 millioner passagerer

Nyudnævnt koncernchef i modvind inden tiltrædelse