Hong Kong-selskab lun på CPH-rute

En rute mellem København og Hong Kong står højt på prioriteringslisten hos Cathay Pacific. Selskabet skal dog først lige have nye fly leveret.

Hvis man i Københavns Lufthavn væbner sig med lidt tålmodighed, så er det ikke urealistisk, at lufthavnen en dag kan få en rute til Hong Kong. Luftfartsselskabet Cathay Pacific, der er baseret i den tidligere engelske koloni syd for Kina, er nemlig meget opmærksom på potentialet i en rute fra Hong Kong til København.

”København står højt på vores prioriteringsliste, når vi begynder at se på at åbne nye ruter,” siger Rupert Hogg, chef for salg og marketing hos Cathay Pacific, da CHECK-IN.dk møder ham i Qatars hovedstad, Doha, i forbindelse med Qatar Airways’ optagelse i oneworld-alliancen.

Men det bliver sandsynligvis først aktuelt fra 2016 og fremefter, påpeger Rupert Hogg.

Cathay Pacific modtager i 2016 de første af i alt 48 spritnye Airbus A350-fly. Og det er når de kommer, at selskabet vil begynde at se på at åbne nye ruter.

”Airbus A350’eren er ideel til længere og tyndere ruter som eksempelvis til København, mens 777-300ER ofte er for stor,” forklarer Rupert Hogg.

I de kommende to år handler det for Cathay Pacific derimod om at udfase selskabets ældre Boeing 747-400 jumbojet-fly og erstatte dem med nye Boeing 777-300ER fly. Cathay Pacific har lige nu 12 747’ere, men regner allerede ved udgangen af 2013 at være ned på syv. Og så længe den flådeudskiftning pågår, vil selskabet fokusere på at tage gamle fly ud og indsætte nye fly på eksisterende ruter.

Diskuteret muligheden
Med 35.164 passagerer i 2012 er København – Hong Kong den femtestørste uservicerede langdistancerute fra København og den største asiatiske rute uden direkte fly.

Derfor vækker det også glæde i Københavns Lufthavn, at man er på radaren hos Cathay Pacific.

”Hong Kong er en af vores største u-servicerede destinationer, og vi prioriterer derfor meget højt at få et selskab ind på ruten. Vi har gennem flere år diskuteret muligheden med Cathay Pacific, og derfor er det positivt, at vi har bevæget os op i toppen af deres prioriteringsliste,” siger lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.

For omkring 10 år siden lukkede SAS sin rute fra København til Hong Kong efter at have befløjet den i en kort årrække med begrænset succes.

Foto: I 2016 får Cathay sine første af i alt 48 Airbus A350-fly.