Hr. Møller havde også betydning for dansk luftfart

Mandag afgik skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller ved døden i en alder af 98 år. Det var blandt andet også Hr. Møllers fortjeneste, at rederigiganten i perioden 1969 til 2005 blev en betydelig og respekteret del af dansk passagerluftfart gennem Maersk Air.

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller døde mandag i en alder af 98 år. Dermed mistede Danmark sin vel nok største erhvervs-personlighednogensinde.

Mærsk Mc-Kinney Møller førte med stor respekt det livsværk videre, som faderen A.P. Møller havde etableret og han gjorde A.P. Møller-Mærsk A/S til en af verdens største virksomheder.

Mest kendt er koncernen naturligvis for sine aktiviteter inden for skibsfart, olie- og gas samt detailhandel, men Mærsk Mc-Kinney Møller havde også en del af fortjenesten for, at rederigiganten i perioden 1969 til 2005 blev en betydelig og respekteret del af dansk passagerluftfart gennem Maersk Air.

På toppen af sit virke var Maersk Airs flådeaf 59 fly en af verdens yngste og mest miljøvenlige flyflåder, og omsætningen var på mere end 3 milliarder kroner. Man var berømmet for sin rettidighed og man tjente penge. Og Maersk Air havde som det eneste af de større regionale flyselskaber aldrig haft en ulykke med dødelig udgang.

Eventyret i luften blev dog bragt til ophør af kartelsagen, luftfartskrisen og en radikal omlægning af hele branchen, som Maersk Air aldrig formåede at følge. Terrorangrebet 11. september 2001 og discountselskabernes indmarch tvang Maersk Air til nødlanding med salget af aktiviteterne til Sterling i 2005.

Involveret i forløberen til SAS
Interessen for luftfart kom ikke fra fremmede. Faderen A.P. Møller deltog allerede i 1937 i en redningsaktion for Det Danske Luftfartselskab A/S (DDL), der havde monopol på dansk indenrigsflyvning og senere indgik i SAS.

Investeringen i DDL var dog en passiv investering, men rederiet var geografisk anbragt noget upraktisk for sit virke, og for at gøre de lange rejser mindre belastende anskaffede man et Hawker Siddeley 125 med plads til seks passagerer og to piloter. Forretningsflyet, der blev kendt som Jette Mærsk, var stationeret i Københavns Lufthavn og indsattes i service i maj 1967.

Mærsk Mc-Kinney Møllers personlige assistent Bjarne Hansen fik ansvaret for forretningsflyet, og i begejstring over dette arbejde udarbejdede han notatet
”Projekt flyselskab” som med Mærsk Mc-Kinney Møllers godkendelse blev til en selvstændig organisation og nye fly.

Den 4. februar 1969 stiftedes A/S Maersk Aviation og Flyaktieselskabet Mærsk A/S til luftfartsaktiviteterne, og man kontraherede tre Fokker Friendship F 27 turbopropfly.

Den første flyvning med betalende passagerer fandt sted 26. december 1969, hvor man fløj fra København til Odense. Den officielle startdato blev dog 1. januar 1970, hvor de to flyaktieselskaber i fællesskab etablerede Maersk Air I/S. Selskabet viste hurtigt bæredygtighed i det danske luftrum. Allerede i april 1970 havde selskabet 125 ansatte og fire fly.

Siden fulgte aktiviteteter som rejsearrangør ,og i1973 indtrådte Maersk Air i jetalderen med indkøbet af fem brugte Boeing 720B Fanjet. Senere blev der leveret nye Boeing 737, hvoraf en del blev udlejet til udenlandske luftfartsselskaber. Samtidig overtog Maersk Air Helicopters helikoptertransporten til og fra installationerne i Nordsøen.

Rettidig omhu i luften
I 1984 startede Maersk Air sin første udenrigsrute da man etablerede flyvninger mellem de regionale lufhavne i Billund og Southend iLondon-området.

Maersk Air blev en succes, og i 1996 udvidede man med købet af Estonian Air, dergav etbrohoved til Østeuropa og Maersk Air Limited i England samtidig med at der blev etableret en lang række nye udenrigsruter, der blev betjent med fabriksnye Boeing 737-500SP.

Maersk Air var på dette tidspunkt en ubetinget succes, og det skyldes blandt andet Mærsk Mc-Kinneys læresætning om rettidig omhu.I rederiet var køb og salg af skibe en naturlig del af forretningsgrundlaget, hvor man med rettidig omhu kunne tjene millioner.

Det forretningsprincip kom også til at gælde for Maersk Air, der ved at indgå rettidige købs- og salgskontrakter kunnedrage fordel af konjunkturerne og sikre en pæn gevinst når flyene blev solgt eller købt.Maersk Air tjente i årenes løb adskillige hundrede millioner kroner på køb og salg af fly.

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller var stolt af sine fly. ”Det er også os” kunne han sige når han sejlede i sin lystyacht med forretningsforbindelser og pegede op i luften på et Maersk Air fly, der lettede fra Kastrup. For skibsrederen var det en glæde at se den syvtakkede stjerne på himmelen.