"Konkursen var resultatet af en årelang dødskamp på respirator,” understreger Lisa Bo Larsen, advokat hos Kromann Reumert og kurator i Cimber Sterling-boet.

Hun skal sælge et flyselskab i denne uge

Partner Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert er udpeget til kurator i konkursboet efter Cimber Sterling. Lisa Bo Larsen var også en del af kuratellet ved Sterling-konkursen, hvor hun kom på kollionskurs med Dansk Funktionærforbund.

Skifteretten i Sønderborg afsagde torsdag morgen den 3. majkl. 07.02 konkursdekret over Cimber Sterling A/S.

Som kuratorer blev udpeget advokat Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert og advokat Henrik Sjørslev fra Lett, hvorefter en intens proces tog sin begyndelse. En proces, der gerne skulle udmynte sig i et salg af boet eller hovedparten heraf inden udgangen af denne uge.

Det vil ubetinget være en fordel, hvis kuratellet har erfaring med luftfart. Og det er lige netop, hvad Lisa Bo Larsen har, idet hun var en del af kuratellet ved Sterling-konkursen i 2008, hvor hun sammen med Pernille Bigaard fra Plesner og Søren Fogh fra Gorrissen Federspiel Kierkegaard skulle forsøge at sikre rekonstruktion af selskabet.

Langede ud efter Dansk Funtionærforbund
Missionen lykkedes ikke, selvom der var interesserede købere, blandt andet den danske kapitalfond Axcel. Ifølge Lisa Bo Larsen var det Dansk Fuktionærforbund, der forhindrede at Sterling Airlines kom i luften igen, da forbundet angiveligt ikke var villig til atacceptere, at der skulle indgåes nye overenskomster piloter og kabinepersonale.

Det resulterede dengangi en pressemeddelelse fra Lisa Bo Larsen med overskriften “Det nye Sterling skudt ned af Dansk Funktionærforbund“, hvor hun langede kraftigt ud mod fagforbundet.

Erfaringen fra drøftelserne med Dansk Funktionærforbund, der nu hedder Serviceforbundet, har Lisa Bo Larsen således med i bagagen som kurator ved Cimber Sterling konkursen.

Skal handle hurtigt
En anden ting den unge kvindelige advokat har med i bagagen, er en viden om, at der skal handles hurtigt – ekstremt hurtigt – for at sikre, atder vil være en bæredygtigt fremtid, hvis det lykkes at få selskabet på vingerne igen med nye ejere.

Ved Sterling-konkursen stod den norske lavpriskonkurrent Norwegian klar med en plan, der blev præsenteret selvsamme dag. Det samme skete i torsdags. Få timer efter, at konkursen var en realitet, havde konkurrenter som Danish Air Transport (DAT), Sun-Air of Scandinavia og Norwegian præsenteret planer for, hvordan selskaberne ville lukke hovedparten af hullerne efter Cimber Sterling.

Men kuratellet er stadig optimistiske og forventer at kunne foretage en meddelelse til markedet inden denne uges udgang. Der foregår i øjeblikket intense forhandlinger mellem kuratellet ogfire seriøse bydere, hvoraf to af navnene allerede er kendtaf markedet. Der er tale om henholdsvis Flybe Nordic samt svenske Skyways, der er ejet af Mansvell Enterprises, der samtidig var hovedaktionær i det nu krakkede Cimber Sterling.

Evner at forstå de modsatrettede hensyn
Lisa Bo Larsen er partner i Kromann Reumert, hvor hun var været beskæftiget siden afslutningen af siden uddannelse som cand. jur. på KøbenhavnsUniversitet i1997.Optagelsen som partner skete den 1. januar 2007.

Den 42-årige advokatbeskæftiger sig primært med virksomhedsoverdragelse og insolvensret med særligt fokus på distressed M&A og rekonstruktioner i og udenfor konkurs. Sideløbende hermed har Lisa Bo Larsenspecialiseret sig i etablering og strukturering af investeringsfonde.

Ifølge informationer fra Kromann Reumert søger Lisa Bo Larsen altid atudføre sit arbejdemed behørig indsigt i og forståelse for de modsatrettede hensyn, som skal balanceres for at opnå kommercielt bæredygtige løsninger.

De evner vil der også blive rig anvendelse for i de kommende dage, hvor Serviceforbundet vil være inddraget i det komplicerede puslespil, ligesom to eller flere interesserede købere med hver sin forretningskultur vil forsøge at få dele af det danskebaserede flyselskab i luften igen.

Det man kunne kalde “generalprøven“i 2008 medførte, at kuratellet måtte sælge aktiverne enkeltvis, hvilket blandt andet resulterede i, at det daværende Cimber Air købte rettighederne til kundekarotek, domænenavn og Boeing 737-produktionsplatformen for blot 8 mio. kroner.

Nu har Lisa Bo Larsen sammen med Henrik Sjørslev fra Lett muligheden for at lave et egentligt svendestykke, hvis det lykkes at sælge et flyselskab i en mere hel form, end det var tilfældet med Sterling Airlines.