Airbus A330-300 langdistancefly fra Brussels Airlines.

Hurtigere og lettere fra Billund til Afrika

Når Brussels Airlines i slutningen af marts næste år åbner en rute fra Billund til Bruxelles, bliver det lettere for vestdanske virksomheder at komme til Afrika. Billund-ruten giver med skifte i Bruxelles adgang til 19 afrikanske destinationer.

Star Alliance-selskabet Brussels Airlines har et særdeles omfattende rutenetværk til det afrikanske kontinent. Der flyves til 19 destinationer på kontinentet inklusive Agadir og Marrakech, der normalt ikke regnes for det “rigtige“ Afrika.

Når Brussels Airlines den 29. marts næste år åbner en direkte rute fra Billund til Bruxelles med to daglige afgange, vil der skabes hurtigere og lettere forbindelser til Afrika. Det mener i hvert fald flyselskabet.

“Med den nye rute fra Billund Lufthavn bliver det nemmere for de vestdanske virksomheder at sende medarbejdere til Afrika. Flytiderne bliver planlagt efter, at passagererne kan komme hurtigt videre direkte fra Bruxelles. Vi glæder os naturligvis over, at vi med den nye rute fra Billund Lufthavn føjer endnu en rute til vores voksende netværk – til glæde for både private passagerer og erhvervslivet,“ siger Helle Lydum Pedersen, der er Regional manager Nordics hos Brussels Airlines.

CHECK-IN.dk satte sig for at efterprøve, om det vitterligt var hurtigere og nemmere at komme til samtlige 19 afrikanske destinationer med den nye rute fra Billund Lufthavn.

Resultatet var, at Brussels Airlines kunne tilbyde den hurtigste forbindelse til 10 af de 19 destinationer i hele Afrika, hvilket også må siges at være en udmærket præstation.

Brussels Airlines er hurtigst til Abidjan, Banjul, Bujumbura, Cotonou, Dakar, Douala, Freetown, Kigali, Ougadougou samt Yaoundé. Til følgende destinationer måtte Brussels Airlines se sig overhalet af primært KLM og Air France: Agadir, Conakry, Entebbe, Kinshasa, Lomé, Luanda, Marrakech, Monrovia, Nairobi samt Port Harcourt.

DI venter vækst i Afrika
De styrkede ruteforbindelser fra Vestdanmark til Afrika kommer på et tidspunkt, hvor Afrika kan se frem til en gigantisk BNP-vækst frem mod 2018 i henhold til Dansk Industris globaliseringsredegørelse.

“Den internationale tilgængelighed betyder enormt meget for dansk økonomi, der er orienteret mod omverdenen. Vi ved, at de danske eksportmarkeder ligger længere og længere væk, og der skal fremsynede flyselskaber og lufthavne til at fragte både medarbejdere og varer,“ siger Per Henriksen, der er chefkonsulent i Brancheforeningen Dansk Luftfart som er medlem af DI Transport.

Trods de markante vækstforudsigelser er der ikke noget der tyder på, at den afrikanske luftfartsindustri er midt i et boom. Væksten hos de afrikanske flyselskaber er foreløbigt blot 1,8 procent i 2014, hvilket gør regionen til det mest vækstsvage område i luftfarten. Årsagen er Ebola-udbruddet i Guinea, Liberia og Sierra Leone samt flere nationer med ustabile økonomier.