Fort Lauderdale-Hollywood International Airport.

Hvem er hurtigst og billigst til Florida?

Siden Norwegian i sidste uge lancerede planerne om at flyve direkte fra København til Fort Lauderdale, har mange forsøgt at finde ud af, hvilket selskab der er billigst til Florida.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kunne i sidste uge annnoncereFort Lauderdale som selskabets første langdistance-destination fra Københavns Lufthavn. En destination, der endnu ikke har været befløjet af et ruteselskab fra CPH, selvom om der årligt er 60.000 rejsende til Miami via indirekte ruter.

Den populære ferierejsedestination i Florida passer perfekt til Norwegians nye Dreamliner og forretningskonceptet i øvrigt. Det var derfor heller ikke overraskende, at det var netop denne destination, at Norwegian lagde ud med.

SAS måtte derfor passivt se til, mens Bjørn Kjos efter et pressemøde i Københavns Lufthavn kunne skyde salget i gang til en nyhed, som allerede var sivet til store dele af pressen.

Men at dømme efter interessen har Norwegian ramt plet med Florida. Seneste forsøg på noget tilsvarende var rejsearrangøren ComeFly, der i 2011 slog stort brød op med 30 charterflyvninger fra København til Fort Myers i Florida samt ligeså mange fra Aalborg. Det hele endte op i fem afgange fra Aalborg gennemført af Monarch Airlines på vegne af den danske rejsearrangør.

Lokker med prisen
Der hvor Norwegian tidligere lokkede med Dreamlineren, vælger man nu at bruge den direkte rute og prisensom det væsentlige salgsparameter. Et fly, der har været groundet i næsten 60 dage på grund af sikkerhedsproblemer, står ikke øverst på agendaen, når det norske lavprisflyselskab skal fortælle om sine fortræffeligheder.

Men priser fra 1.499 kroner per vej er til at forstå for de fleste. Selvom det kun er et stærkt begrænset antal af de 292 flysæder i Dreamlineren, der langes over disken til den pris. Prisen er stigende, efterhånden som der bookes flere og flere ind på de enkelte flyvninger.

Derfor er det også vovet at foretage en egentlig prissammenligning med SAS og for så vidt også andre selskaber. Men vi vover pelsen i betragtning af, at afrejsen ligger 10 måneder frem, hvor SAS og andre selskaber sandsynligvis endnu ikke har solgt meget af den udbudte kapacitet.

Sammenligning København-Fort Lauderdeal
Januar måned2014 (udrejse 13JAN14 , hjemrejse 23JAN14)

Ydelse SAS Norwegian
Billetpris DKK 5.677 DKK 3.568
Heraf skatter og afgifter DKK 2.647 DKK 530
Plus-pakke (måltider, sædevalg, bagage) Inkl. DKK 998
Gebyr (salgstillæg / kreditkort) DKK 30 DKK 40
Totalpris DKK 5.707 DKK 4.566
Fortrydelsesret 24 timer 4 timer
Bagage 23 kg 20 kg
Sædeafstand 32“ 31“
IFE (underholdningssystem) 6,2 “ skærm 9,0“ skærm
Flytype Airbus A330 Boeing 787
Rejsetid ud / hjem 13:57/ 12:15 10:45/ 09:15
Flyskifte 1 (Newark) Nonstop

Besparelse på 1.200 kroner
Sammenligningen viser, at de er en forskel på 1.200 kroner mellem biligste pris hos SAS og tilsvarende med Norwegian til Fort Lauderdale. Heri er samtidigindregnet en Plus-Pakke til 998 kroner, der dækker bagage samt måltider hos det norske lavprisflyselskab.

Efterhånden som Norwegian får solgt billetterne, vil prisen på de resterende pladser på flyet stige, således at der bliver en mindre forskel mellem SAS og Norwegian. SAS vil dog på ingen måde kunne konkurrere medNorwegians produkt, hverken i pris eller rejsetid.

Hvis man i stedet vælger alternative lufthavne som Miami, Orlando og Fort Myers, vil det være muligt at finde en billetpris, der erlavere end hos Norwegian.

United og Air Canada kan i fællesskab på samme datoertilbyde en returbulletfra København til Miami for 3.967 kroner med to flyskifte undervejs og en samlet rejsetid pånæsten 17timer. Går rejsen til Orlando kan Brussels Airlines og Unitedtilbyde en returbilletfor 4.216 kroner med mellemlanding i Bruxelles og Washington.

Vælger man i stedet at finde det billigste flyselskab mellem København og Fort Lauderdale, vil Lufthansa og United i fællesskab tilbyde en billet til 3.963 kroner via Oslo og Newark på udrejsensamt Newark og Düsseldorf på hjemrejsen.

Der er altså biligere muligheder til Florida,end hvad Norwegian kan tilbyde. Men samlet set kan nordmændene være stolte af et kvalitetsprodukt til en lav pris og en attraktiv rejsetid. Norwegian har derfor slået SASpåden interkontinentale hjemmebane i Københavns Lufthavn.Iforåret 2014 venter New York som næste satsning