Boeing 737-800 fra Norwegian.

Hver anden Norwegian-pilot er utilfreds

Halvdelen af Norwegians piloter er utilfredse med at være i selskabet og hver tredje pilot er på udkig efter et andet job. Det viser en ny rundspørge i seks lande.

Mens passagererne i stigende grad strømmer ombord på Norwegians fly, så ønsker mange af selskabets piloter sig væk til andre flyselskaber. Det viser en undersøgelse foretaget af Norwegian Pilot Union blandt Norwegian-piloter i seks lande.

794 ud af 1179 Norwegian-piloter har svaret. Det svarer til 68 procent.

En tredjedel af de piloter, som har deltaget i undersøgelsen, kigger sig om efter et andet arbejde udenfor Norwegian. Knap halvdelen af piloterne er utilfredse med arbejdsvilkårene i selskabet og omkring lige så mange ønsker ikke at forblive i Norwegian på lang sigt.

Det er blandt andet ansættelsen gennem datterselskaber og bemandingsselskaber og ikke direkte hos Norwegian Air Shuttle, der trækker ned hos piloterne.

Det spiller også ind, at piloterne ofte flyttes rundt fra base til base og i manges tilfælde ofte bruger fridage på at rejse fra hjemmet til den base, som de flyver ud fra. 78 procent af piloterne flyver ud af deres foretrukne base, men 33 procent er på et tidspunkt blevet tvunget til at skifte base. Det skaber usikkerhed i piloternes privatliv og er ikke med til at give Norwegian et image som et godt sted at være ansat, mener den europæiske sammenslutning af pilotfagforeninger, European Cockpit Association.

En ekstra byrde
79 procent af piloterne har svaret, at de rejser tre gange eller mere hver måned på deres fridage for at komme frem og tilbage mellem deres hjem og den base, som de er stationeret på. Egenbetalte udgifter til overnatning væk fra hjemmet før og efter arbejde samt udgifter til pendlingen mellem hjem og base lægger en ekstra byrde på piloterne, og påvirker deres tilfredshed med flyselskabet som arbejdsgiver.

Hos Norwegian forstår man ikke piloternes kritik.

“Det er vanskeligt for os at kommentere på en undersøgelse, som vi ikke kender validiteten af. Dog er det helt tydeligt, at der er flere påstande heri, som ikke er korrekte. Eksempelvis er det et faktum, at alle piloter i Norwegian er fastansat; enten direkte af os eller et selskab, vi samarbejder med,“ siger Norwegians danske informationschef, Daniel Kirchhoff, til CHECK-IN.dk.

Han fortsætter:

“Vi oplever en meget stor efterspørgsel på job hos os, hvor mange piloter ønsker at blive en del af både vores 737- og 787-operation. I dette lys stiller vi os kritiske overfor denne undersøgelse. Det er afgørende, at nuværende og fremtidige ansatte i Norwegian er tilfredse, og at alle bidrager til at bygge et stærkt selskab, som er konkurrencedygtigt fremover,“ understreger informationschefen.

Støtte hinanden
Norwegian Pilot Union er en paraplyorganisation for fagforeninger, der organiserer Norwegian-piloter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien og Spanien. I alt omkring 950 ud af 1150 Norwegian-piloter er med i fagforeninger, der har tilsluttet sig Norwegian Pilot Union.

Norwegians norske, svenske og danske piloter nedlagde i marts arbejdet i 11 dage. Det berørte dog kun omkring halvdelen af alle Norwegian-flyvninger, da de finske, britiske og spanske piloter fløj videre. Norwegian Pilot Union er efterfølgende etableret for at fagforeningerne bedre kan støtte hinanden og indlede sympatikonflikter på tværs af landegrænserne.