Hver fjerde booking vil være mobil

Om bare tre år, så vil mindst hver fjerde erhvervsrejsebestilling blive booket via en smartphone eller et andet mobilt apparat. Det vurderer et af verdens største erhvervsrejsebureauer.

Erhvervsrejsebureauet Carlson Wagonlit Travel anslår, at 25 procent af alle erhvervsrejsebookinger om få år vil blive foretaget fra smart phones og andre mobile apparater. Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse, som rejsebureauet har fået lavet.

Den øgede brug af mobile apparater til rejsebooking vil påvirke ikke blot selve rejseoplevelsen, men den vil også ændre på hvordan virksomhedernes rejsebestillere styrer virksomhedernes rejser. Det vil i stigende grad blive ved hjælp af den nyeste mobile teknologi til at hjælpe støtte og oprette forbindelse til virksomhedens rejsende. Det vurderer Carlson Wagonlit Travel.

Erhvervsrejsebureauets undersøgelser viser også, at det tog op til otte år for online booking-værktøjer at nå samme udbredelse, som de mobile booking-værktøjer forventes at opnå i de næste tre år. Undersøgelsen fremhæver de høje forventninger, som både rejsende og rejsebestillere har til mobile rejseydelser og deres bevidsthed om de fordele og ulemper det vil bringe.

Trivsel er vigtigst
Hverken de rejsende eller rejsebestillerne forventer, at den øgede brug af mobilbooking vil tvinge rejseudgifterne nedad. I stedet ser de øget produktivitet og de rejsendes velvære som de vigtigste fordele ved mobile løsninger.

Undersøgelsen har inddraget rejsebestillere og rejseansvarlige fra virksomheder over hele verden. Hvis man zoomer ind på Europa, så viser undersøgelsen blandt andet, at europæiske rejseansvarlige og virksomhedsrejsende ser trivsel, produktivitet og overholdelse af virksomhedens rejsepolitik (i nævnte rækkefølge), som de vigtigste aspekter af mobile funktioner. Dermed står de i modsætning til deres kolleger i Nordamerika, der lægger vægt på muligheden for at drive forretning, efterfulgt af produktivitet og velvære. Kun 45 procent af de europæiske rejsende finder muligheden for at kunne lave rejsebookinger på farten vigtigt eller meget vigtigt. I Asien og Sydamerika finder 62 procent det vigtigt eller meget vigtigt.