Hver fjerde Karup-kunde forsvundet

Antallet af passagerer på CPH – Karup er faldet med 24 procent på trods af bedre betjening af ruten. Flere flyvninger har resulteret i færre billige billetter på hver afgang.

Mens adskillige danske lufthavne har kurs mod at sætte passagerrekord i 2013, så går det fortsat ned ad bakke for Karup Lufthavn. I november måtte lufthavnen således konstatere en passagertilbagegang på indenrigsruten til København på 24 procent fra 15.118 passagerer i november sidste år til 11.438 passagerer i samme periode i år.

Faldet kommer på trods af, at Norwegian fra slutningen af oktober har haft Danish Air Transport til at beflyve nordmændenes rute mellem København og Karup med 66-personers ATR-fly. Tidligere fløj både Jet Time og Norwegian selv med større fly på mellem 146 og 189 sæder. Ved at lade DAT’s mindre fly betjene ruten har Norwegian kunnet øge frekvensen fra fire til seks daglige flyvninger hver vej på hverdage.

Men de mindre fly har haft den konsekvens, at antallet af billige billetter er blevet markant mindre på afgangene.

”Passagererne udtrykker meget stor tilfredshed med de flere afgange, men det kan ikke aflæses i passagerstatistikken, idet prisniveauet er steget,” forklarer lufthavnschef Erik Jakobsen fra Karup Lufthavn til CHECK-IN.dk

Samme priser som før
Hos Norwegian peger man på, at priserne er de samme. Der er blot færre billetter per afgang.

”Vi kører med de samme priser som før. Der er bare færre billige billletter,” forklarer Johan Bisgaard Larsen, marketingchef for Norwegian i Danmark.

Karup Lufthavn ejes af ni lokale kommuner og er blandt de lufthavne, der blev hårdest ramt af Cimber Sterlings konkurs i maj 2012.