Hver syvende mister kufferten

Ifølge Forbruger Europa har hver syvende danske flyrejsende prøvet at komme frem uden sin kuffert indenfor de sidste to år.

Oplever man som flyrejsende, at bagagen ikke ruller ind på bagagebåndet i ankomsthallen, skal forklaringen næppe findes i, at man er mere uheldig end så mange andre rejsende, tvært imod. Ikke mindre end hver syvende danske rejsende har inden for de seneste to år oplevet, at deres bagage ikke kom frem sammen med dem. Det viser en undersøgelse, som Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa.

Ikke desto mindre oplever 33 procent af de bagagesavnende rejsende, at det er besværligt at anmelde den manglende bagage og få erstatning efterfølgende.

”Mange forbrugere bliver frustrerede og usikre, fordi flyselskaberne ikke umiddelbart giver besked om, at de har modtaget klagen og anerkender forbrugerens krav om erstatning. Vores erfaring er, at flyselskaberne har en lang sagsbehandlingstid – nogle gange op til flere måneder – men at forbrugerne i sidste ende får deres erstatning,” forklarer leder af Forbruger Europa, Martine Kiding.

De rejsende har dog lært at lade være med at lægge værdigenstande i den intjekkede bagage, og det er en god ting, fortæller Martine Kiding, for disse bliver nemlig ikke erstattet i de tilfælde, hvor bagagen aldrig dukker op igen. Desuden er det vigtigt, at de rejsende klager straks ved ankomst, da klagefristerne er korte. Undersøgelsen imidlertid også, at danskerne generelt har godt styr på, hvad de skal gøre, bagagen er beskadiget eller ikke er med flyet.

Transfer er den store synder
Men hvad er årsagen til, at bagagen overhovedet forsinkes eller sågar mistes? Ifølge it- og kommunikationsvirksomheden SITA er luftfartsselskaberne siden 2007 blevet meget bedre til at reducere mængden af fejlhåndteret bagage selvom antallet af rejsende er steget. Dette kan delvist forklares ved, at færre rejser med indchecket bagage, men nye, avancerede bagagesystemer har også været med til at forbedre statistikkerne.

I 2012 blev godt ni stykker bagage fejlhåndteret for hver tusind passagerer i Europa, hvoraf næsten halvdelen af disse blev fejlhåndteret i forbindelse med transfer. Dermed peger statistikken på, at chancen for at bagagen kommer frem intakt og til tiden, er noget større på direkte flyvninger.

Helt sikker kan man dog ikke føle sig. 17 procent af alt fejlhåndteret bagage i 2012 skyldtes, at bagagen aldrig kom med flyet fra afrejselufthavnen, og yderligere 11 procent blev sendt med et forkert fly. Heraf var 4 procent påskrevet en forkert destination på bagagelabelen.

Samlet set udgør forsinkelser størstedelen af fejlhåndteret bagage med 82,9 procent, imens 4,2 procent aldrig dukker op. De resterende 12,9 procent ankommer enten til tiden eller forsinket men i beskadiget tilstand.