Hvert femte SAS-fly opereres eksternt

SAS beskæftigede ved årets slutning 153 fly, hvoraf 30 var fra eksterne operatører. Inden længe vil samlet 37 fly blive opereret af selskaber, der flyver på kontrakt for SAS.

SAS råder i dag over en flåde på 123 fly, som det skandinaviske flyselskab selv ejer eller har leaset. Flyene har en gennemsnitsalder på lidt mere end 12 år, og 28 flyejer SAS selv, mens 95 er leaset.

Selskabet har i dag 14 langdistancefly af typen Airbus A330/A340. Halvdelen er ejet og den anden halvdel leaset. I SAS-flåden er der 109 kort- og mellemdistancefly, hvoraf 25 er af A320-serien, hvor blot seks er ejet, mens 19 er leaset. Endelig er der Boeing 737NG-flyene, der primært anvendes i Norge og Sverige. Dem findes der 84 af, hvor 69 er leaset, mens SAS selv ejer 15 af af flyene.

Når det i stedet kommer til flytyper med plads til 100 passagerer og derunder, har SAS valgt at outsource flyvningerne til andre selskaber, således at der i dag beskæftiges 30 fly hos eksterne operatører, og inden længe vil dette tal være vokset til 37. Det betyder, at hvert femte SAS-fly i dag flyves af selskaber, der er hyret ind på kontrakt til at flyve for SAS.

Det er eksempelvis SAS-datterselskabet Cimber Air, der beskæftiger 12 Bombardier CRJ900-fly, mens danske Jet Time flyver med 12 ATR72-fly for SAS. Britiske Flybe har to ATR72-600 fly i flåden hos SAS, mens svenske Braathens Regional i dag har tre SAAB2000-fly i drift for SAS. Aftalen med Braathens Regional ophører ved udgangen af marts måned, hvor irske Cityjet i stedet bliver SAS-leverandør. Endelig flyver schweiziske PrivatAir met et specialbygget Boeing 737-700-fly, der i første omgang blev benyttet på Stavanger-Houston ruten men nu bliver flyttet til den kommende rute mellem København og Boston.

I modsætning til SAS, der har en gennemsnitsalder på flyene på 12,3 år, så har de eksterne produktionsselskaber fly med et aldersgennemsnit på kun 6,6 år.

Eksterne fly øges med 23 procent
I de kommende år bliver antallet af eksterne fly øget med 23 procent. Det skyldes, at Flybe i 2016 vil indsætte de sidste ATR72-600 fly, som en del af en kontrakt med SAS på fire fly af denne type.

Irske Cityjet kommer med otte Bombardier CRJ900-fly til at supplere Cimbers 12 fly af samme type, Dermed er der 10 nye eksterne fly på vej ind i SAS-flåden, der dermed øger den eksterne produktion med 23 procent målt på antallet af flyenheder.

SAS får også selv leveret en række nye fly. I efteråret 2016 tages der hul på levering af 30 Airbus A320neo, mens SAS i 2016 får yderligere to A330-Enhanced langdistancefly leveret, inden SAS om et par år bliver klar til at modtage de første eksemplarer af otte Airbus A350-900 XWB-fly.

Når udbygningen af flåden er på plads om fem år vil SAS efter planen råde over 200 fly, hvoraf 27 beskæftiges af fire eksterne leverandører fra Danmark, Storbritannien og Irland. Dermed beholder SAS en ekstern produktionsandel på lige godt 20 procent.

SAS har dog tidligere luftet planer om, at flyvninger med 150 sæder eller derunder skal producers eksternt senest i 2018. hvis denne beslutning føres ud i livet, vil det i givet fald berøre fire A319-100 fly, 25 Boeing 737-600 samt 29 Boeing 737-700, i alt 58 fly. Skulle dette blive en realitet, vil den samlede produktion blive fordelt fifty-fifty mellem eksterne flyselskaber og SAS, når man måler på antallet af fly.

Flytyper Alder Ejet Leaset Total I ordre
Airbus A330/A340/A350 11,9 7 7 14 10
Airbus A319/A320/A321 10,7 6 19 25 30
Boeing 737NG 12,8 15 69 84 0
Total 12,3 28 95 123 40
Flytyper Alder Ejet Wetleaset Total I ordre
Bombardier CRJ900 6,4 12 0 12 8
Boeing 737NG 10,2 0 1 1 0
ATR-72 3,7 0 14 14 2
SAAB 2000 18,6 0 3 3 0
Total 6,6 12 18 30 10

Kilde: SAS