Anita Wagner Feddersen, salgschef hos Air France-KLM i Danmark (Foto: Have Kommunikation)

“Hyret eller fyret”-deltager ny chef for AF-KLM

Anita Wagner Feddersen, der blandt andet er kendt fra tv-realityprogrammet “Hyret eller fyret” er ansat som ny landechef for Air France-KLM i Danmark.

Når Anita Wagner Feddersen den 1. juli sætter sig i chefstolen som salgschef for Air France-KLM i Danmark, er der sikkert mange, der vil mene, at de har set hendes ansigt før.

Det kan også meget vel være tilfældet, idet den kommende danske salgschef for det fransk-hollandske flyselskab tidligere har deltaget i reality-serien “Hyret eller fyret”, der blev sendt på daværende TV Danmark med erhvervsmanden og det tidligere europaparlamentsmedlem Klaus Riskær Pedersen som vært og coach. Andre kan måske også have set Anita Wagner Feddersen på den røde løber, da hun privat danner par med Victor Feddersen fra hele Danmark OL-guldfirer.

Anita Wagner Feddersen tiltræder som salgschef og bliver samtidig en del af selskabets nordiske ledelse. Her afløser hun franske Frederic Descours, der siden 1. juli 2015 har været landechef i Danmark, da han afløste Guillaume Glass. Samtidig med tiltrædelsen benytter Air France-KLM lejligheden til at implementere en ny organisationsstruktur, hvor landecheferne erstattes af salgschefer, der under sig har et antal Business Account Managers og Key Account Managers. En af disse er Jens Vestergaard, der således har måttet låne salgschef-titlen ud til den nye chef.

Ifølge en pressemeddelelse fra Air France-KLM kommer Anita Wagner Feddersen til at beskæftige sig meget med salg i sin nye stilling, da de to flyselskaber øger salget markant i Danmark i disse år.

Giver stafetten videre
Siden Anita Wagner Feddersen blev uddannet fra Copenhagen Business School i Business Administration har hun siddet i en lang række lederstillinger indenfor flere forskellige områder og har arbejdet med især salg, ledelse, forhandling og procesoptimering. Luftfarten er ikke et fremmed område for den kommende salgschef, der var trainee i SAS fra 1999 til 2001 og sidenhen arbejdede med forretningsudvikling og IT, inden hun forlod SAS i foråret 2003.

I næsten 12 år fra 2005 til 2016 var Anita Wagner Feddersen ansat i GDS-selskabet Travelport som henholdsvis Customer Operations Manager og Head of Account Management.

”Vi byder Anita velkommen i Air France og KLM´s danske team og vi har stor tro på, at hendes erfaring vil være en stor fordel for os. Danmark er ét af vores højest prioriterede markeder og vi har stærkt fokus på at tilbyde de bedste mulige produkter på det danske marked. Som man ved,​ tilbyder vi aktuelt rejser fra tre forskellige lufthavne i landet, men vi er altid på udkig efter nye muligheder. Det yderst professionelle danske team og jeg er helt trygge ved at give stafetten videre til en så kompetent person som Anita,” lyder det fra landechef Frederic Descours, som fremover vil tiltræde en ny ledelsesrolle i den fransk-hollandske luftfartskoncern.

Temperamentsfuld leder
Anita Wagner Feddersen er tidligere blevet interviewet til Jobindex omkring sin rolle i “Hyret eller Fyret” og sin lederrolle generelt. Hun lægger ikke skjul på, at hun besidder en smule temperament.

“Jeg har meget temperament, men det kommer kun frem, hvis jeg virkelig bliver trådt over tæerne. I det daglige sætter jeg fokus på ikke at virke humørsvingende over for mine medarbejdere. De skal ikke være bange for, om det nu er en god eller dårlig dag, jeg har.”

Det er dog ikke temperamentet, der er mest fremherskende hos den kommende chef for Air France-KLM i Danmark.

“Jeg tror basalt set, at jeg har, hvad der så populært kaldes empati Jeg prøver i min omgang med medarbejdere at sætte mig selv i deres sted. Det betyder, at jeg blandt andet er meget opmærksom på at rose…Derudover søger jeg at være nærværende og i øvrigt vælge mine kampe,” lyder Anita Wagener Feddersens vurdering af egne evner.

 

Relaterede artikler:

Air France-KLM: Jysk konsolidering i 2016

Lange udsigter for Aalborg-Paris rute

AF-KLM overvejer modsvar til Lufthansa-entré

Venter 65 procent vækst på Paris-rute

Air France reducerer på CPH

x

Læs Også

Begrænsninger for nyt Air France-lavprisflyselskab

Air France's nye lavprisselskab vil højest kunne have 28 fly i sin flåde. Det er udspillet fra Air France-ledelsen, der har behov for accept af projektet fra selskabets piloter.

Milliardudsalg hos Air France-KLM

Air France-KLM har i løbet af de seneste uger solgt ud af selskabets aktiver, hvilket har styrket koncernens balance med flere milliarder kroner.

Europæiske luftfartsaktier i regulært blodbad

Storbritanniens nej til fortsat medlemskab af EU barberede i fredags mere end 50 mia. kroner af børsværdien på de største europæiske luftfartsaktier.

Air France vil flyve langdistance til lavpris

Air France er langt fremme med planerne om at etablere et lavprisflyselskab til langdistanceruterne, så man kan vinde noget af det tabte terræn tilbage.

Europæisk lavprisflysammenslutning lukker

Sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber er de facto lukket, da ni ud af ti medlemmer nu er gået sammen med netværksselskaber i fælles lobbyorganisation.

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab

Air France-KLM har som et led i en ny strategiplan løftet sløret for et nyt langdistanceselskab, der i 2020 vil operere 10 fly på flere nye ruter.