Norwegian Boeing 787 Dreamliner (Foto: Norwegian)

IAG kan udnytte uforløst potentiale i Norwegian

Trods svigtende indtjening er IAG klar til at lægge et bud på Norwegian for at udfolde det uudnyttede potentiale, vurderer analytiker.

Ryanairs koncernchef Michael O´Leary spåede i september sidste år, at Norwegians pengekasse ville være tom i løbet af fire til fem måneder, og at selskabet styrede mod en konkurs.

O´Leary fik delvist ret, idet Norwegian i marts var nødt til at foretage en rettet emission, der bragte 1,3 milliarder norske kroner i kassen, således at kravene til egenkapitalen kunne opfyldes for at fastholde eksisterende lån på de aftalte vilkår. Manøvren blev betegnet som en perfekt finansiel nødlanding.

Men konkursen blev som bekendt ikke til noget, og nu går det i første omgang den modsatte vej. For International Airlines  Group (IAG) kunne torsdag afsløre, at man havde købt 4,61 procent af aktierne i Norwegian Air Shuttle ASA, og IAG ønsker at indlede en dialog med stifter og koncernchef Bjørn Kjos om at overtage hele selskabet.

Den udmelding kom bag på hele markedet og var med til at banke aktiekursen i vejret, således at kursstigningen i løbet af torsdagen flere gange var oppe på omkring 50 procent.

“IAG ser et uudfoldet indtjeningspotentiale i Norwegian, og aktiemarkedet har tidligere været usikre på, om Norwegian selv kan udnytte det,” forklarer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank.

Konsolideringsbølgen fortsætter
Med IAG´s klare udmelding i forhold til Norwegian synes der at komme mere fart på den konsolidering, der er i gang i europæisk luftfart. Efter konkurserne i Monarch Airlines og airberlin er der sket en ufrivillig konsolidering i markedet, og det er også ved at ske omkring Alitalia.

Men indtil videre er det nordiske marked gået fri, selvom IAG-flere gange er rygtedes at være tæt på Finnair.

“I Norden begynder det først at blive rigtig interessant, hvis Bjørn Kjos har lyst til at sælge, hvad jeg dog ikke tror på. Hvis IAG bevæger sig tungt ind i Skandinavien ved at købe Norwegian, så vil Star Alliance måske forsøge at lægge en ring om SAS, og det kunne måske lokke Lufthansa frem på banen,” lyder spekulationerne fra Sydbank-analytikeren.

Førerposition på langdistanceflyvninger til lavpris
Der vil primært være to fordele for IAG ved at overtage Norwegian. Først og fremmest vil IAG få en ledende position på det voksende marked for lavprisflyvninger på langdistanceruterne. Selvom man i første omgang har forsøgt sig med LEVEL, er det dog stadig for småt til at udgøre et reelt bomværk mod Norwegian.

Herudover vil IAG kunne få en stærkere position i London Gatwick Airport, hvor Norwegian igennem flere år har udfordret IAG med et stigende antal lavprisruter på det vigtige transatlantiske marked.

“IAG vil med en overtagelse af Norwegian kunne tage et tigerspring fremad og blive førende i langdistanceflyvninger til lavpris, og samtidig vil de kunne dæmme op for Norwegian, der har lavet rav i den i London Gatwick. Norwegian har haft stor succes, men indtjeningsmæssigt har det være en katastrofe, og det er derfor, at vi står i denne situation,” understreger Jacob Pedersen.

Øgede børsværdien med 47 procent
Torsdag lukkede Norwegian-aktien i kurs 259,10, hvilket var en stigning på 47,24 procent. Der blev foretaget 28.026 handler på Oslo Børs til en samlet værdi af 1,7 milliarder norske kroner.

Således blev børsværdien af Norwegian øget med næsten 3,3 milliarder norske kroner i en af de mest omtumlede dage i det norske lavprisflyselskabs historie. Også andre luftfartsaktier steg til vejrs, Således løftede SAS-aktien sig med 5,77 procent på Københavns Fondsbørs, mens Finnair i Helsinki steg med 4,91 procent.

Men der er ikke udsigt til, at aktiekurserne kan holdes på det niveau, hvis IAG må melde pas på Norwegian.

“Aktiekurserne holdes kun oppe, indtil IAG trækker sig igen. Men luftfartsaktierne løftede sig generelt, og det gør de fordi, det handler om konsolidering. Konsolidering er godt nyt for alle,” siger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

IAG vil købe Norwegian

Analytiker: Perfekt gennemført finansiel nødlanding