IAG lancerer lavprisflyselskabet Iberia Express

Et nyt spansk lavprisflyselskab ser dagens lys i 2012, hvor Iberia Express efter planerne lanceres. Iberia Express skal styrke moderselskabet Iberia i konkurrencen på de spanske indenrigsruter og får en enhedsflåde på 13 Airbus A320 fly.

Spanske Iberia og British Airways har lige siden fusionen i januar arbejdet på at skabe synergier mellem selskaberne. Et eksempel er loyalitetsprogramet Avios, der lanceres i næste månedog skalerstatte de velkendte programmer Airmiles, British Airways Executive Club og Iberia Plus.

Men faktum er også, at Iberia har haft et efterslæb i forhold til fusionspartneren, når man ser på udviklingen ipassagertallene.

International Airlines Group, der er holdingselskabet bag de to luftfartsselskaber, lancerer derfor et helt nyt selskab, der skal genvinde noget af det tabte terræn for Iberia.

Under navnet Iberia Express starter man et helt ny datterselskab, der skal koncentrere sig om korte og mellemlange ruter som et lavprisflyselskab. Det er bestyrelsen hos IAG, der netop har godkendt planerne.

Iberia Express sættes i verden for at kunne tage konkurrencen op på de spanske indenrigsruter og på de europæiske ruter. Med tiden skal det nye selskab også videreudvikle egne markeder og destinationer, der kan styrke selskabets hub i Madrids lufthavn.

Iberia Express skal efter planernepåbegynde de første flyvninger i sommeren 2012, og vil tilbyde sæder på såvel business som economy class. Udover direkte ruter er det hensigten, at Iberia Express også skal feedepassagerer ind til Iberias langdistance-ruter.

Enhedsflåde af A320-fly

Iberia Express får en enhedsflåde af Airbus A320 fly,hvor man starter op med fire styk og inden udgangen af 2012 vil have 13 fly, der dog alle kommer fra Iberias nuværende flyflåde.

Det nye datterselskab får efter planerne en betydeligt lavere omkostningsstruktur, blandt andet på grund af enhedsflåden, der skal udnyttes endnu bedresamt gennemrekruttering af nye medarbejdere på anættelsesvilkår, der er anderledes end for hovedselskabet.

Iberia Express ventes derfor at kunne generere overskud i modsætning til Iberias egne ruter på de korte og mellemlange distancer.

Planerne om et lavprisflyselskab blev oprindeligt lanceret i 2009 og skulle have væretgennemført allerede i år, men blev sat i venteposition på grund af fusionen med British Airways.

Iberia har især været under pres fra Ryanair og easyJet, der begge har åbnet baser i Madrid Barajas og Barcelona El Prat.