LEVEL Airbus A330-200. (Foto: IAG)

IAG-selskab vil fortsætte i Norwegians fodspor

IAG’s lavprisselskab Level åbner snart langruter fra Barcelona i direkte konkurrence med Norwegian, og selskabet har planer om ruter fra Rom og Paris.

Om godt tre uger, torsdag den 1. juni, letter det nye lavprisselskab LEVEL for første gang fra Barcelona og åbner langruter med to ugentlige afgange til Los Angeles, mens San Francisco-lufthavnen Oakland International Airport kommer til den 2. juni med tre flyvninger om ugen. Til præcis de samme destinationer vil Norwegian starte op henholdsvis den 5. juni til Los Angeles og den 7. juni til Oakland.

LEVEL er det nye langdistancelavprisselskab i International Airlines Group-regi. Luftfartsgruppen – der også er moderselskab for British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus – har tidligere ikke lagt skjul på, at LEVEL etableres for blandt andet at gå i direkte konkurrence med Norwegian.

Det sætter IAG-topchef Willie Walsh nu en ekstra tyk streg under. I interviews med flere spanske medier i forbindelse med præsentationen af IAG’s kvartalsregnskab, siger Willie Walsh, at man har planer om at åbne LEVEL-ruter fra Rom og Paris Charles de Gaulle-lufthavnene. Norwegian åbnede i juli sidste år tre USA-ruter fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen. Desuden har Norwegian flere gange annonceret, at Rom bliver en af de næste europæiske lufthavne, som Norwegian vil starte ruter fra.

LEVEL vil i første omgang råde over to Airbus A330-300 fly, som bliver bemandet med besætninger fra spanske Iberia. Flyene vil blive indrettet med 314 sæder, hvoraf 293 er i Economy Class, mens de resterende 21 sæder vil være i en særlig Premium Economy-kabine. I løbet af 2018 er det planen at tilføre yderligere fem fly, hvilket vil gøre det muligt at åbne nye ruter fra Rom og Paris Charles de Gaulle.

Hastigt voksende antal USA-flyvninger
Ved at lægge pres på Norwegian ved at gå ind i direkte konkurrence på bestemte ruter, håber IAG formentlig, at det vil afholde Norwegian fra indtil videre at åbne langruter fra IAG-selskabernes to primære trafikknudepunkter, London Heathrow og Madrid Barajas. Da det er så godt som umuligt at få landingstilladelser i London Heathrow – medmindre man køber dem af SAS – så er det snarere Madrid-lufthavnen, som IAG helst ikke vil se Norwegians Boeing 787 langdistancefly i.

LEVEL er ikke IAG’s eneste modtræk mod Norwegians hastigt voksende antal USA-flyvninger. British Airways har således allerede etableret og annonceret nye ruter fra London-Gatwick til New York-JFK, Fort Lauderdale og San Francisco-Oakland i direkte konkurrence med Norwegian, som har flere USA-ruter fra Gatwick-lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Level vil stoppe Norwegian

IAG sætter hårdt ind mod Norwegian