Iberia trækker IAG i rødt

Luftfartskoncernen International Airlines Group (IAG) kunne i går præsentere et underskud på omkring 7,5 mia. kroner for 2012. Det er spanske Iberia, der trækker IAG i rødt.

Fusionen af British Airways og Iberia via moderselskabet International Airlines Group (IAG) har ikke været nogen ubetingetsucces. I går præsenterede IAG således det første hele regnskabsår for de fusionerede selskaber, og det var bekymrende læsning.

Omsætning steg ellers med 10,7 procent fra 2011 til 2012 til i alt 15,4 mia. euro eller godt 115 mia. danske kroner. Men indtjeningen fulgte ikke med. Driftsresultatet før ekstraordinære poster viste et samlet underskud på 23 mio. euro, hvilket svarer til 171 mio. danske kroner.

Synderen er Iberia, der havde et tab på den primære drift på 351 mio. euro, mens British Airways til gengæld kunne præstere et overskud i det primære driftsresultat på 347 mio. euro, eller næsten 2,6 mia. kroner.

Synergieffekterne af fusionen var ellers højere end forventede. Samlet budgetterede man i 2012med øgede indtægter på 225 mio. euro som følge af samarbejdet. Men rent faktisk nåede de to selskaber tilsammen at hente 313 mio. euro, eller lidt mere end 2,3 mia. kroner som resultat af sammenlægningen.

Tilpasning for at overleve
Iberia er lige nu ude i en kamp for livet. Selskabet har lanceret en omfattende spareplan, som personalegrupperne har vendt tommelfingrene ned for. I stedet har de ansatte grebet til strejkevåbnet, hvilket er med til at forstærke krisen i det spanske luftfartsselskab.

“Vi har indledt enomfattende transformationsprogram i Iberia, og disse resultater understreger endvidere, at selskabet skal tilpasse sig for at overleve. Iberia skal dæmme op for sine likvide tab og justere sin omkostningsbase permanent, hvisselskabet skal konkurrere med andre flyselskaber i alle sine strategiske markeder og lægge grunden til
profitabel vækst i fremtiden,“ hedder det i meddelelsen fra IAG.

Iberia fortsætter derfor ufortrødent med at gennemføre planen, der skal reducere den udbudte kapacitet med 15 procent og samtidig vil koste 3.807 stillinger i selskabet.

Der er dog ikke alene defensive tiltag på det spanske marked. IAG har indledt drøftelser om overtage de resterende 54,15 procent af aktierne i lavprisflyselskabet Vueling, som koncernen ikke kontrollerer i dag.