Iberia vil åbne ni nye langdistanceruter

Iberia er endnu et af de mange europæiske flyselskaber, der vil åbne langdistanceruter i bundter. IAG-selskabet forventer i 2016 og 2017 at åbne ni ruter til Asien, Afrika samt Nord- og Sydamerika.

Efterhånden som nye fly gør deres entré i flåderne hos de europæiske flyselskaber, bliver der satset stort på langdistancemarkedet. Netop langdistancetrafikken er kendt for at være den eneste blivende vækstmotor i international luftfart.

Norwegian og SAS har planer om en række nye langdistanceruter, når der kommer nye fly ind, og for nylig kunne polske LOT annoncere, at selskabet i 2016 forventer at åbne op til fem nye langdistanceruter.

Det spanske Iberia melder sig nu også på banen med vækstplaner på de oversøiske markeder. IAG-selskabet er ved at afslutte forhandlingerne om at gøre optioner på fem Airbus A330-200 og otte Airbus A350-900 til faste ordrer.

Samtidig hermed er selskabet ved at færdiggøre analyser og forhandlinger omkring nye langdistanceruter til ikke færre end ni destinationer. De mulige destinationer bliver Tokyo, Doha, Johannesborg, Toronto, Guadalajara (Mexico), Managua (Nicaragua), San Juan de Puerto Rico, Brasilia samt Ascunsion i Paraguay.

“Denne meddelelse er en bekræftelse af vores engagement i den fortsatte globale vækst, men stadig under den præmis, at vedvarende lønsomhed er et centralt område for os. Det er også afgørende, at vi får opbakning hertil fra vores kunder, vores ansatte samt vores aktionærer i IAG,“ udtaler Iberia´s bestyrelsesformand Luis Gallego i en pressemeddelelse.

Følger plan fra 2014
Den kommende udvidelse af rutenetværket følger selskabets “Plan de Futuro“ fra april 2014. Siden dette tidspunkt har Iberia og datterselskaberne Iberia Express og Air Nostrum tilsammen åbnet 30 nye ruter til 22 nye destinationer.

I netværket er blandt andet kommet Havanna, Montevideo, Santo Domingo, Cali og Medellin i Latinamerika, mens byerne Firenze, Hamborg, Budapest, Edinburgh, Napoli, Istanbul, Athen, Stockholm og Amsterdam er kommet på det europæiske rutekort.

Udover planerne om at opgradere 13 optioner til faste flyordrer bestilte IAG tidligere på året 16 nye langdistancefly til Iberia. Otte Airbus A330-200 vil blive leveret i løbet af i år og næste år. Fra 2018 til 2020 leveres otte Airbus A350-900.

Iberia var i en række år i økonomiske vanskeligheder, men efter en omfattende hestekur kunne Iberia sidste år præsentere selskabets første overskud i seks år. Det blev skabt gennem store omkostningsreduktioner, nye indtægtsstrømme samt store forbedringer i kundebetjeningen.