Icelandair blandt de hurtigst voksende i Europa

Icelandair har næsten fordoblet passagertallet fra 2010 til 2014. I årets første måneder af 2015 er selskabet vokset med 18 procent, og er fløjet ind i ligaen af de hurtigst voksende flyselskaber i Europa

“Never waste a good crisis“ var budskabet fra Icelandairs administrerende direktør Birkir Holm Gudnason, da han på en luftfartskonference i København i 2011 berettede om konsekvenserne af den askesky-krise, der i april 2010 lammede store dele af europæisk luftfart.

Askeskyen fra vulkanen Eyjafjallajökul tog en sydvestlig kurs, hvormed Island ikke var omfattet af flyveforbuddet. Den seks dage lange askeskykrise betød samtidig, at Icelandair var operative og at vulkanøen i Nordatlanten fik den største presseomtale i landets historie.

Det valgte Icelandair at udnytte til at skabe fornyet vækst for det nationale flyselskab, der i 2008 var blevet hårdt ramt af det islandske økonomiske kollaps, hvormed omkring en tredjedel af kapaciteten måtte skæres bort.

Siden 2010 har Icelandair været en fantastisk væksthistorie. Passagertallet i Icelandair Group er næsten fordoblet fra 1,7 mio. passagerer i 2010 til 2,9 mio. i 2014. Dermed er flyselskab vokset med 71 procent i den femårige periode.

Væksten i det islandske flyselskab synes ustoppelig. I årets fem første måneder af 2015 steg antallet af passagerer fra 794.528 til 933.635, hvilket er en stigning på 18 procent. Samtidig blev belægningen øget fra 76,2 til 79,9 procent.

Succesen hænger sammen med en klart defineret rolle, som flyselskabet, der forbinder Nordamerika med Nordeuropa på den mest logiske flyverute mellem de to kontinenter. Det sker ved hjælp af 24 Boeing 757-200 fly, og i 2016 kommer der to Boeing 767-300 fly i flåden med plads til 260 passagerer.

Fløjet ind i europæisk vækstliga
Med en vækstrate på 71 procent fra 2010 til og med 2014 er Icelandair Group fløjet ind i ligaen af de 10 hastigst voksende flyselskaber i Europa, når man tager udgangspunkt i ruteflyselskaber med over en mio. passagerer årligt.

Traditionelt har det været russiske og tyrkiske flyselskaber, der har haft den største vækst, men i 2015 forventes det, at den russiske vækst vil aftage markant, hvorfor Icelandair rykker endnu tættere den europæiske væksttop sammen med blandt andet Norwegian.

Hastigst voksende europæiske flyselskaber 2010-2014
Passagertal angivet i millioner.
(Geografisk definiation af Europa til Uralbjergene i Rusland)

Nr. Selskab 2014 2010 Ændring i %
1. Ural Airlines 5,1 1,8 183 %
2. Aeroflot Group 34,7 14,1 146 %
3. Air Serbia 2,3 1,0 130 %
4. Pegasus Airlines 19,7 8,6 129 %
5. UTair Aviation 11,2 5,2 115 %
6. Transaero 13,2 6,7 97 %
7. Turkish Airlines 54,7 29,1 88 %
8. Norwegian 24,0 13,0 85 %
9. Icelandair Group 2,9 1,7 71 %
10. Wizz Air 15,8 9,6 65 %

Generelt set ligger nordisk luftfart godt til, når det handler om vækst. Finnair voksede med 35 procent fra 7,1 til 9,6 mio. passagerer i samme periode, mens SAS havde en vækst på 18 procent med 27,3 mio. passagerer i 2014 mod 23,1 mio. i 2010.

Ryanair, der er Europas største lavprisflyselskab, kunne præstere en vækstrate på 19 procent fra 2010 til 2014, mens easyJet landede på 31 procent. I tallene indgår ikke det spanske lavprisflyselskab Vueling, der ikke længere oplyser separate trafiktal efter indlemmelsen i International Airlines Group.