Icelandair-fly i Keflavik International Airport (Foto: Icelandair)

Icelandair overvejer Airbus-fly

Icelandair leder efter erstatninger for de aldrende Boeing 757, og det islandske flyselskab skal være interesseret i nye fly fra både Airbus og Boeing.

Flåden hos Icelandair består udelukkende af fly fra den amerikanske flyproducent Boeing – herunder et større antal Boeing 757, der efterhånden har opereret en del år for selskabet.

Icelandair skal derfor have store overvejelser om at udskifte Boeing 757-flyene, men det er ikke givet, at Boeing får ordren på erstatningsflyene. Ifølge det islandske medie Morgunblaðið har Icelandair indledt forhandlinger med både den europæiske flyproducent Airbus og Boeing om at finde flytypen, der skal tage over efter Boeing 757.

I øjeblikket består flåden hos Icelandair af 25 Boeing 757-200, to Boeing 757-300, fire Boeing 767-300ER, fire Boeing 737 MAX 8 og én Boeing 737 MAX 9.

Spørgsmålet er, hvilken flytype Icelandair ser som mest ideel som erstatning for Boeing 757-flyene. Det islandske flyselskab er på udkig efter mere omkostningseffektive fly, der meget vel kan have samme kapacitet og rækkevidde som Boeing 757. Boeing 757-200 har plads til 184 passagerer og kan flyve 7.250 kilometer. Boeing 757-300 har plads til 225 passagerer, mens rækkevidden er på 6.300 kilometer.

To oplagte Boeing 757-erstatningsfly
Der er umiddelbart to oplagte valg for Icelandair til erstatning for Boeing 757. Først og fremmest er Airbus A321LR et godt bud, da flyet kan medtage 206 passagerer og har en rækkevidde på op til 7.400 kilometer. Flytypen har den længste rækkevidde af alle fly med kun én midtergang.

En anden mulighed er Boeing 797, der er den amerikanske flyproducents fremtidige langtrækkende mellemdistancefly. Flyet forventes at kunne komme i drift fra 2025, og der vil muligvis komme to varianter af flytypen. Det er dog sparsomt, hvad Boeing har afsløret om planerne for Boeing 797.

Umiddelbart bliver der tale om varianterne NMA-6X og NMA-7X. Førstnævnte får plads til 225 passagerer og en maksimal rækkevidde på 9.260 kilometer. Sidstnævnte får angiveligt plads til 265 passagerer og en rækkevidde på 7.780 kilometer. Flyet vil få to midtergange.

Boeings planer om den nye 797-model har fået Airbus til at overveje en ny version af A321LR. Den europæiske flyproducent skal således være i gang med at udvikle på en A321XLR, der potentielt vil få en rækkevidde på 8.400 kilometer – altså 1.000 kilometer længere end den nuværende A321LR. A321XLR skal være et modsvar til Boeing 797, der bliver afløser for Boeings 757- og 767-fly.

Hvis Icelandair ønsker at erstatte Boeing 757-flyene med en flytype, der har nogenlunde samme kapacitet og rækkevidde, er det oplagte valg A321LR, der allerede er på markedet. Introduktionen af Boeing 797 ligger således mindst seks år ude i fremtiden, hvilket givetvis kan være for sent for Icelandair.

Første Boeing 737 MAX 9
Icelandair har netop fået leveret den første af i alt ni nye Boeing 737 MAX 9, og flyet er leaset via det asiatiske leasingselskab BOC Aviation.

”Vi er meget glade for at samarbejde med BOC Aviation for finansiering af vores første 737 MAX 9-fly leveret fra Boeing. Vi er overbeviste om, at flyets fremragende økonomi vil hjælpe os med den fortsatte udvidelse af Icelandairs rutenet,” siger Bogi Nils Bogason, koncernchef i Icelandair Group.

I løbet af indeværende år vil Icelandair få leveret samlet seks Boeing 737 MAX-fly. Inden for et par år vil Icelandair have en Boeing 737 MAX-flåde bestående af ni MAX 8 og syv MAX 9.

Det islandske flyselskab transporterer årligt over fire millioner passagerer til og fra sin base i Keflavik-lufthavnen ved hovedstaden Reykjavik. Selskabet har 48 destinationer fordelt på Europa og Nordamerika.

 

Relaterede artikler:

Nye Boeing-fly skal ruste Icelandair til vækst

Icelandair flyver i rødt

Icelandair udnævner ny koncernchef

Airbus gør klar til beslutning om A321XLR

Første A321LR-atlantflyvning blev meget kort