Icelandair større end SAS og Norwegian

Icelandair er større end Norwegian og SAS, når man skal opgøre, hvilket af de tre flyselskaber, der udbyder den største sædekapacitet over Atlanten i den kommende sommer.

Med Icelandairs imponerende vækst i antallet af ruter til Nordamerika, er det islandske flyselskab for alvor blevet en konkurrent til SAS og Norwegian. Fra otte skandinaviske lufthavne bliver passagererne fløjet direkte ind til Keflavik-lufthavnen, hvorfra det er muligt at flyve videre på 14 nordamerikanske ruter, hvoraf alene 13 er tilgængelige i sommertrafikprogrammet.

I dette års sommertrafikprogram tilbyder Icelandair op til 101 ugentlige afgange fra Keflavik til 13 nordamerikanske destinationer. Størst er selskabet til Boston, hvor der flyves tre gange dagligt, mens New York-JFK betjenes to gange dagligt og Newark-lufthavnen én gang om dagen.

Samlet set udbyder Icelandair 36.966 sæder om ugen frem og tilbage over Atlanten fordelt på 202 flyvninger med selskabets 183-sæders Boeing 757-200 fly.

Fra 16. marts næste år kommer Chicago også på Icelandairs rutekort, så selskabets position som et attraktivt alternativ til og fra Nordamerika kan udbygges.

SAS med tre flytyper til USA
Hidtil har SAS været det førende flyselskab i trafikken mellem Norden og USA. Men selskabet er blevet overhalet af indenom af Icelandair, der udbyder en større sædekapacitet over Atlanten samt flyver til noget flere destinationer.

SAS vil i sommertrafikprogrammet udbyde 27.748 sæder om ugen, hvilket er omkring 9.200 færre end Icelandair. Fra København flyves der 12 gange ugentligt til New York-Newark, mens Oslo og Stockholm kan tilbyde daglige flyvninger. Chicago beflyves dagligt fra København og Stockholm, mens Washington D.C. og San Francisco er tilgængelige på daglige afgange fra København. Endelig har SAS olieruten fra Stavanger til Houston, der flyves seks gange om ugen.

SAS benytter en kombination af 264-sæders A340-300 fly samt A330-300 fly med 245 sæder. Samtidig er SAS ved at omkonfigurere A330-flyene, så disse er ved at blive indrettet med 266 sæder. På olieruten til Houston benyttes et Boeing 737-700 med plads til 44 passagerer. Samlet flyver SAS til og fra fem destinationer i USA på samlet 120 ugentlige flyvninger.

Snart seks USA-destinationer hos Norwegian
Norwegian er opkomlingen, der siden juni 2013 har tilbudt langdistanceruter til lavpris. Selskabet benytter 291-sæders Boeing 787-8 Dreamliner-fly på USA-ruterne, men trods den største kapacitet per flyvning, er selskabet blot halvt så stor som Icelandair på atlantruterne. Det hænger sammen med, at Norwegians flyvninger er relativt lavfrekvente.

Fra København, Stockholm og Oslo flyves fire gange ugentligt til New York-JFK, mens Bergen har en ugentlig flyforbindelse til The Big Apple. Fra Oslo og Stockholm flyves der fire gange ugentligt til Los Angeles, mens CPH kan tilbyde tre ugentlige afgange. Fort Lauderdale betjenes også fra alle tre skandinaviske hovedlufthavne med to ugentlige afgange fra København og Oslo samt en enkelt fra Stockholm,

København og Oslo har en ugentlig forbindelse til Orlando, mens Oakland nær San Francisco er på trafikprogrammet fra Stockholm og Oslo med henholdsvis tre og to ugentlige afgange,

Samlet flyver Norwegian 66 gange om ugen frem og tilbage mellem Skandinavien og USA fordelt på i dag fem destinationer. Senere på året kommer Las Vegas til som ny destination fra København og Stockholm.

Ruter fra Skandinavien til Nordamerika S15

Selskab Destinationer Afgange Sæder
Icelandair 13 202 36.966
SAS 5 120 27.748
Norwegian 5 66 19.206

Kilde: Amadeus