Boeing 757-200 fra Icelandair.

Icelandair vil prioritere eftermiddagsfly

Icelandair vil i den kommende sommer inden for samme time sende ni fly afsted til Keflavik med op til 1.850 passagerer fra fire nordiske hovedstæder.

Befinder man sig i Keflavik International Airport ved Reykjavik mellem kl. 14.30 og 16.30 i den kommende sommer kan man godt belave sig på trængsel. På dette tidspunkt vil rigtig mange passagerer skifte fly på rejser mellem Europa og Nordamerika samt den modsatte vej.

Det hænger sammen med, at Icelandair har foretaget en justering i selskabets trafikprogram, således at hovedparten af selskabets flyvninger tilpasses den store trafikbølge om eftermiddagen.

Rent konkret betyder det, at Icelandair i løbet af blot en time vil sende i alt ni Boeing 757-200 på vingerne med kurs mod Reykjavik fra hovedstadslufthavnene i København, Oslo, Stockholm og Helsinki. Hertil suppleres hovedparten af ugens dage med eftermiddagsflyvninger fra Bergen og Billund, mens Gøteborg stadig må affinde sig med de tidlige morgenafgange .

Svært at sælge midnatsflyvninger
Fra Oslo, Stockholm og Helsinki flyves der to gange dagligt hver eftermiddag inden for blot en time, og fra København er der i højsæsonen hele tre afgange mellem kl. 14.00 og 14.35 på alle ugens dage.

Flytningen af flere fly til den store trafikbølge om eftermiddagen skyldes blandt andet, at Icelandair formentlig har haft sværere ved at sælge flyvninger på de østgående fly fra Nordamerika, der ankomst i Keflavik ved midnatstid med videregående fly, der ankom meget tidligt i Skandinavien og resten af Europa.

En del europæiske lufthavne har samtidig nogle trafikmæssige restriktioner i de sene nattetimer, der angiveligt har gjort det vanskeligt for Icelandair at kunne skabe vækst på denne trafikbølge.

Icelandair benytter primært fly af typen Boeing 757-200 med plads til 185 passagerer i en treklasses konfiguration med 32 sæder på Saga Business Class, 41 i Economy Comfort samt plads til 120 passagerer på Economy Class. På nogle gør Icelandair også brug af de store Boeing 767-300ER, der har plads til 259 passagerer samt snart også Boeing 737 MAX 8.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Icelandair til omlægningen af trafikprogrammet.

 

Relaterede artikler:

WOW air haler ind på Icelandair

Topchef forlader Icelandair efter rekordår

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Ny prisstruktur hos Icelandair

Icelandair vil højere op i søgemaskinerne